Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Geriatrische verpleegkunde 1
Docenten
- Vanhoucke Elise
- De Blaeser Liesbeth
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1 en 2
Anatomie, fysiologie, pathologie 1
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
4. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen
Student kent eigen grenzen, waarden en normen in het kader van de zorg voor de oudere; zij tonen respect voor de persoonlijkheid, waarden en normen van de ouderen. Zij handelen op verpleegkundig professioneel niveau rekening houdend met alle aspecten en dit in een verpleegkundig ethisch referentiekader.
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10. De resulaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen.
De student kan de zorg toepassen aangepast aan de specifieke zorgbehoeften, gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de oudere
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een actieve rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor iversiteit in de samenleving
20. Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
De student kan de collega's en andere gezondheidswerkers benaderen vanuit een fundamenteel respect voor de oudere zijn persoonlijk, sociaal, cultureel, etnische en religieuze eigenheid.
Inhoud
Overzicht
Deel I : Geriatrie/Gerontologie
Biologische veranderingen
Psychische veranderingen
Systeemveranderingen
Deel II : Verzorging bij ouderen
Woonvormen en huisvesting
Ouderen met gedragsproblemen
Vallen bij ouderen
Culturele diversiteit bij ouderen
Deel III : Organisatie van ouderenzorg
Zorgprogramma voor de geriatrische patiënt
Woonzorgdecreet
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |