Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Stages en praktijkreflectie 1 - psychiatrische verpleegkunde
Docenten
- Smeulders Maria
- Van Camp Nathalie
- Snoeckx Dominique
- De Blaeser Liesbeth
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Stage/praktijkoefening
Begincompetentie
eindcompetenties van de 4de graad verpleegkunde en van het eerste programmajaar brugopleiding
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
2. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
4. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en vpl.zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relatie opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
20. Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
Inhoud
Opdracht veiligheid en ontslagmanagement (4 STP):
In deze opdracht vergelijkt de student verschillende verpleegproblemen van de eigen stageplaats met een gelijkaardige dienst in een ander ziekenhuis. Na een voorstelling van de stageplaats en de beschrijving van de ontslagvoorbereiding en de veiligheid wordt een stappenplan uitgewerkt.
Een kritische vergelijking van de aanpak in de verschillende werksettup mondt uit in voorstellen ter verbetering van veiligheid & ontslagmanagement op de stageplaats.
SVH-opdracht (4 STP):
De theorie van het SVH wordt aan de hand van de concrete uitwerking van een casus toegepast.
Vervolgens wordt van de student een kritische reflectie ten aanzien van de toepassing van de theorie inzake SVH op de eigen stageplaats verwacht.
Competentiegerichte zelfreflectie 1 (4 STP):
De student dient het competentieprofiel bachelor in de verpleegkunde concreet te vertalen naar het eigen functioneren. Naast de zelfreflectie formuleert de student concrete werkdoelen voor de komende opleidingstijd van de brugopleiding.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
opdracht veiligheid en ontslagmanagement |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | SVH-opdracht |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | competentiegerichte zelfreflectie opdracht 1 |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |