Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Inleiding in de verpleegkunde
Docenten
- Van Den Eynde Herman
- Hoing Christine
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties van de 4de graad verpleegkunde en van het eerste programmajaar brugopleiding
Eindcompetentie
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent
professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg.
15. Zich professioneel ontwikkelen.
Inhoud
Deel 1 (C. Hoing, 6 CU hoorcollege).
Na dit deel heeft de student inzicht in wat verpleegkunde is en besef van het belang van een eigen visie op verpleegkunde.
De student kent de theorie van de integrerende verpleegkunde en kan het verpleegproces toepassen.
Inhoud
1. Wat is verpleegkunde?
2. Visie op mens, omgeving, ziekte en gezondheid en verpleegkunde.
3. De theorie van integrerende verpleegkunde.
4. Het verpleegproces.
Deel 2 (H. Van den Eynde, 6 CU werkcollege).
In de eerste plaats is het de bedoeling dat de student inzicht verwerft in het classificatiesysteem dat in bibliotheken wordt gehanteerd. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om op een efficiënte manier informatie op te zoeken in verband met verpleegkundige literatuur en andere ondersteunende vakgebieden.
Het ontwikkelen van een zoekstrategie is zeer belangrijk bij het maken van een eindwerk. Dit opleidingsonderdeel biedt de studenten de kans om zich optimaal voor te bereiden op het eindwerk van het derde jaar.
Via aangepaste opdrachten krijgt de student de gelegenheid om de nodige vaardigheden hiervoor te ontwikkelen. Via deze opdrachten leren studenten wetenschappelijke vakliteratuur opzoeken en verwerken.
De student moet ook over voldoende passieve kennis van vreemde talen (Frans en Engels) beschikken om vakliteratuur in die talen te kunnen raadplegen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Verpleegkundige concepten en methoden
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | |