Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Inleiding in de verpleegkunde


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Den Eynde Herman
  • Hoing Christine

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

eindcompetenties van de 4de graad verpleegkunde en van het eerste programmajaar brugopleiding


Eindcompetentie

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent
professioneel verpleegkundige zorg op maat

5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.


De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.

14. Handelen in functie van kwaliteitszorg.
15. Zich professioneel ontwikkelen.


Inhoud

Deel 1 (C. Hoing, 6 CU hoorcollege).
Na dit deel heeft de student inzicht in wat verpleegkunde is en besef van het belang van een eigen visie op verpleegkunde.
De student kent de theorie van de integrerende verpleegkunde en kan het verpleegproces toepassen.

Inhoud
1. Wat is verpleegkunde?
2. Visie op mens, omgeving, ziekte en gezondheid en verpleegkunde.
3. De theorie van integrerende verpleegkunde.
4. Het verpleegproces.

Deel 2 (H. Van den Eynde, 6 CU werkcollege).
In de eerste plaats is het de bedoeling dat de student inzicht verwerft in het classificatiesysteem dat in bibliotheken wordt gehanteerd. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om op een efficiënte manier informatie op te zoeken in verband met verpleegkundige literatuur en andere ondersteunende vakgebieden.
Het ontwikkelen van een zoekstrategie is zeer belangrijk bij het maken van een eindwerk. Dit opleidingsonderdeel biedt de studenten de kans om zich optimaal voor te bereiden op het eindwerk van het derde jaar.
Via aangepaste opdrachten krijgt de student de gelegenheid om de nodige vaardigheden hiervoor te ontwikkelen. Via deze opdrachten leren studenten wetenschappelijke vakliteratuur opzoeken en verwerken.
De student moet ook over voldoende passieve kennis van vreemde talen (Frans en Engels) beschikken om vakliteratuur in die talen te kunnen raadplegen.



Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Verpleegkundige concepten en methoden

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%