Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Psychologie en sociologie
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties middelbaar onderwijs
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR en ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra – en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
Inhoud
PSYCHOLOGIE
1. Psychologie: bepaling en wetenschap
In het eerste deel wordt de wetenschappelijkheid van psychologie uitgediept. Er wordt ingegaan op wat psychologie juist onderzoekt en welke wetenschappelijke methodes daarbij gebruikt worden.
2. Waarneming van andere mensen
In dit deel gaat de aandacht naar de subjectiviteit van onze waarneming : aan de hand van cognitieve processen kennen we anderen kenmerken toe en proberen we het gedrag van anderen te verklaren.
3. Het geheugen
Het geheugen is het thema van het derde deel. Vragen die hierbij aan bod komen zijn: hoe is ons geheugen gestructureerd ? hoe werkt het ? en door welke factoren wordt het beïnvloed ?
4. Van behoefte tot gedrag
In het vierde deel wordt stilgestaan bij verschillende motivatietheorieën: achtereenvolgens komen Freud's psychodynamische theorie, Maslow's behoeftenpyramide en de attributietheorie aan bod.
5. Leren
Het laatste deel behandelt de leertheorie. Gedrag evolueert voortdurend onder invloed van allerlei leerprocessen, zoals klassieke en operante conditionering of modelling.
SOCIOLOGIE
In de inleiding wordt sociologie historisch en als kritische wetenschap gesitueerd en gedefinieerd.
1. Culturele structuren
In dit deel worden een aantal courante sociologische begrippen als 'waarden', 'normen', 'instituties' en 'culturele systemen' verduidelijkt en toegepast naar de verpleegkundige situatie.
2. Sociale structuren
Bedoeling van dit deel is in te gaan op de componenten van sociale structuren (bv. sociale rol en status) en op processen die deze beïnvloeden (sociale controle, socialisatie,....).
3. Groeperingen
Uitgangspunt hierbij is de vraag hoe we groepen kunnen indelen in functie van soort en typologie, met bijzondere aandacht voor positie, sociale rol en sociale status van zorgvrager en zorgverlener.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie