Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Psychologie en sociologie


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties middelbaar onderwijs

    Eindcompetentie

    De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

    De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR en ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

    De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra – en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren

    De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

    Inhoud

    PSYCHOLOGIE
    1. Psychologie: bepaling en wetenschap
    In het eerste deel wordt de wetenschappelijkheid van psychologie uitgediept. Er wordt ingegaan op wat psychologie juist onderzoekt en welke wetenschappelijke methodes daarbij gebruikt worden.

    2. Waarneming van andere mensen
    In dit deel gaat de aandacht naar de subjectiviteit van onze waarneming : aan de hand van cognitieve processen kennen we anderen kenmerken toe en proberen we het gedrag van anderen te verklaren.

    3. Het geheugen
    Het geheugen is het thema van het derde deel. Vragen die hierbij aan bod komen zijn: hoe is ons geheugen gestructureerd ? hoe werkt het ? en door welke factoren wordt het beïnvloed ?

    4. Van behoefte tot gedrag
    In het vierde deel wordt stilgestaan bij verschillende motivatietheorieën: achtereenvolgens komen Freud's psychodynamische theorie, Maslow's behoeftenpyramide en de attributietheorie aan bod.

    5. Leren
    Het laatste deel behandelt de leertheorie. Gedrag evolueert voortdurend onder invloed van allerlei leerprocessen, zoals klassieke en operante conditionering of modelling.

    SOCIOLOGIE

    In de inleiding wordt sociologie historisch en als kritische wetenschap gesitueerd en gedefinieerd.

    1. Culturele structuren
    In dit deel worden een aantal courante sociologische begrippen als 'waarden', 'normen', 'instituties' en 'culturele systemen' verduidelijkt en toegepast naar de verpleegkundige situatie.

    2. Sociale structuren
    Bedoeling van dit deel is in te gaan op de componenten van sociale structuren (bv. sociale rol en status) en op processen die deze beïnvloeden (sociale controle, socialisatie,....).

    3. Groeperingen
    Uitgangspunt hierbij is de vraag hoe we groepen kunnen indelen in functie van soort en typologie, met bijzondere aandacht voor positie, sociale rol en sociale status van zorgvrager en zorgverlener.








    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie