Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Communicatie


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties middelbaar onderwijs

    Eindcompetentie

    De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

    De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR en ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

    De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra – en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren

    De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

    Inhoud

    Observatie en communicatie
    1. Inleiding
    Hierin wordt het belang van de cursus binnen de opleiding en de grote lijnen van de cursus
    verduidelijkt.

    2. Het communicatieproces
    Uitgaande van de basiswet, die stelt dat we steeds communiceren, wordt het basisschema
    van de communicatie uitgediept.

    3. De waarneming
    Waarneming is een actief, en daardoor subjectief, proces waarbij er een voortdurende
    wisselwerking is tussen fysische prikkels, perceptuele organisatie en
    persoonlijkheidsfactoren.

    4. Erkenning: passief luisteren
    In dit hoofdstuk wordt aandacht besteed aan een aantal vaardigheden die belangrijk zijn voor
    het 'passief, erkennend luisteren': goede observatie, aandacht voor non-verbale taal, gebruik
    van stiltes, ontwikkelen van de basishouding 'onvoorwaardelijke positieve aanvaarding'.

    5. Erkenning: actief luisteren
    Uitgaande van Bernstein's theorie over antwoordcategorieën wordt ingegaan op de
    verschillende soorten vragen die hulpverleners in een gesprek kunnen gebruiken: open of
    gesloten, concretiserende of parafraserende vragen.

    6. Communicatieniveau's
    In dit hoofdstuk gaat de aandacht specifiek naar de theorie over 'communicatieniveau's'.
    Eerst wordt het verschil tussen het inhoudelijke en betrekkingsniveau verduidelijkt, om daarna
    dit laatste niveau verder uit te werken aan de hand van Cuveliers axenroos.

    7. Echtheid en feedback
    Dit hoofdstuk gaat over het belang van de grondhouding 'echtheid'. Hierbij wordt aandacht
    besteed aan het acceptatieschema van Gordon, feedback en het uitdrukken van (non-)
    acceptatie.

    8. Slecht nieuwsgesprek
    Aan de hand van een fasering wordt ingegaan op de kenmerken van een adequaat en
    inadequaat slecht nieuwsgesprek.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie