Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Levensfasen en preventie
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetetenties middelbaar onderwijs
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR en ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
Inhoud
A.1. Algemene inleiding
- Basisschema rond gezondheid en gezondheidsproblemen (Health Field Concept
van Lalonde), met daarbinnen aandacht voor de gezondheidsbalans
-Basiskader rond preventie en voorlichting
-Epidemiologie
-Rechten van het kind/ rechten van de mens
-Organigram van gezondheidszorg
-Preventief - curatief
-Nationaal - internationaal: Unicef - WHO
-Soorten diensten
-Verwijzing naar sociale kaart
2. Lichamelijke, psychische en sociale ontwikkeling van baby tot bejaarde
B. Gezondheidsrisico's
Hierbij wordt vertrokken vanuit het Health Field Model
1.Interne factoren:
erfelijke aandoeningen/afwijkingen
erfelijkheidsonderzoek en adviezen
2.Extern fysische factoren:
milieuhygiëne: milieuproblemen op het vlak van dampkring, bodem, water, lawaai, woning en preventie
3.Extern maatschappelijke factoren:
kansarmoede / arbeidsgeneeskunde / kindermishandeling
4.Leefstijl:
keuze uit alcohol / drugs / seksueel gedrag / weekendongevallen
5.Gezondheidszorg
De gezondheidszorg zelf houdt ook een aantal gezondheidsrisico’s in. Voor en nadelen van preventieve initiatieven worden besproken
In dit onderdeel wordt tevens verwezen naar organisaties die rond deze thema's preventief of curatief werken.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie