Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Godsdienst 4
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
eindcompetenties godsdienst 1 en 2
Eindcompetentie
De leraar als inhoudelijk expert:
- de student beheerst de aangeboden leerinhouden en kan daaruit passende inhouden selecteren voor de eigen lespraktijk
- de student verwerkt de verworven kennis op een deskundige wijze in de lessen voor de tweede stageperiode
De leraar als cultuurparticipant:
- de student ontwikkelt voor zichzelf een gefundeerd standpunt over levensbeschouwelijke en ethische-maatschappelijke thema's
De leraar als opvoeder:
- de student voelt eventuele interne spanningen in de klasgroep aan, heeft oog voor individuele problemen van leerlingen en weet daar een gepast antwoord op te zijn.
- de student is in staat het spiritueel bewustzijn van de leerlingen bevorderen
- de student werkt aan een doorleefde levensbeschouwelijke diepte
De leraar als innovator:
- de student reflecteert kritisch op de inhoudelijke diepgang van zijn lessen en op zijn 'G.-S.-M.-functie als godsdienstleraar
- de student kan op een persoonlijke, originele manier de eigen geloofsinzichten en -groei verwoorden
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- de student (h)erkent de verscheidenheid binnen de leerlingengroep
- de student laat leerinhouden aansluiten bij wat er leeft in de klasgroep en in de samenleving
- de student kiest terreinen, terreindoelen en doelstellingen volgens het raamplan godsdienst.
- de student is een goed moderator van het klasgebeuren en het groepsproces
Inhoud
INHOUDELIJK EXPERT
De spiritualiteit van de godsdienstleerkracht:
- Geestelijke avondoefeningen
- Het spiritueel dagboek
- Gebedsmomenten
- De 3 'ha's'.
Bijbel:
- Verdieping van de kennis van het Oude en Nieuwe Testament
- Het dossier Jezus (derde deel)
- Spiegel-schrift: een exegetische en persoonlijke verwerking van bijbelverhalen die aan bod komen in het
leerplan godsdienst S.O.
De Paascyclus. Feesten intercultureel.
- De oorsrong, de naam, de gebruiken, de diepe geloofsbetekenis.
Islam:
- Wat gelooft een goede moslim?
VAKDIDACTIEK
Godsdienst:het vak:
- Deel 4: Didactische principes en documenten
- Deel 5: Oefeningen, stagelessen, inhoudelijke lesfiches
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd.
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | Semesteropdrachten en spiritueel dagboek meebrengen op het mondeling examen | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Semesteropdrachten en spiritueel dagboek meebrengen op het mondeling examen | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | Semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst meebrengen op het mondeling examen | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst meebrengen op het mondeling examen |