Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Godsdienst 3
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
eindcompetenties godsdienst 1 en 2
zich tijdens de vakantie verdiept hebben in de leefwereld van jongeren tussen 12 en 16 jaar, bij voorkeur door middel van een kamp.
Eindcompetentie
De leraar als inhoudelijk expert:
- de student beheerst de aangeboden leerstof en kan daaruit de elementen selecteren voor de eigen lespraktijk
- de student verwerkt de verworven kennis op een deskundige wijze in stagelessen van de eerste stageperiode
De leraar als cultuurparticipant:
- de student formuleert gefundeerde standpunten over levensbeschouwelijke en ethische thema's en ontwikkelingen
De leraar als innovator:
- de student selecteer en raadpleegt relevante literatuur omtrent het eigen vakgebied
- de student reflecteert kritisch op zijn 'G-S-M-functie' als godsdienstleraar
De leraar als opvoeder:
- de student voelt de interne spanningen in de klasgroep en de eventuele individuele noodkreten aan en weet daar een gepast antwoord op te zijn
- de student bevordert het spirituele welzijn van de leerlingen
- de student getuigt van een doorleefde levensbeschouwelijke diepte
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- de student (h)erkent de verscheidenheid binnen de leerlingengroep
- de student laat leerinhouden aansluiten bij wat leeft in de klas en in de samenleving
- de student kiest terreinen, terreindoelen en doelstellingen vlgens het raamplan godsdienst
- de student erkent het belang van het goed modereren van het klasgebeuren en het leerproces
Inhoud
INHOUDELIJK EXPERT
De spiritualiteit van de godsdienstleerkracht:
- Geestelijke avondoefeningen
- Het spiritueel dagboek
- Meditatie- en gebedsmomenten
- Bezinningsdagen
- Studiedag rond vieren, symbolen, rituelen
- Twee boeken, te kiezen uit een lijst.
Bijbel:
- Verdieping van de kennis van het Oude en Nieuwe Testament
- Het dossier Jezus (tweede deel)
- Spiegel-schrift: een grondige bespreking van bijbelverhalen die aan bod komen in het leerplan godsdienst S.O.
Het kerkelijk jaar: de kerstcyclus:
- Verloop, oorsprong, diepe geloofsbetekenis
- Organiseren van alternatieve kerstmarkt en/of kerstbezinning
Boeddhisme
VAKDIDACTIEK
Godsdienst: het vak.
- Deel 1: de basis
- Deel 2: werkvormen en documentatie
- Deel 3: meningen, ervaringen op het veld
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd.
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek. | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst. |