Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Godsdienst 3


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Pannier Paul

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

eindcompetenties godsdienst 1 en 2
zich tijdens de vakantie verdiept hebben in de leefwereld van jongeren tussen 12 en 16 jaar, bij voorkeur door middel van een kamp.

Eindcompetentie

De leraar als inhoudelijk expert:
- de student beheerst de aangeboden leerstof en kan daaruit de elementen selecteren voor de eigen lespraktijk
- de student verwerkt de verworven kennis op een deskundige wijze in stagelessen van de eerste stageperiode

De leraar als cultuurparticipant:
- de student formuleert gefundeerde standpunten over levensbeschouwelijke en ethische thema's en ontwikkelingen

De leraar als innovator:
- de student selecteer en raadpleegt relevante literatuur omtrent het eigen vakgebied
- de student reflecteert kritisch op zijn 'G-S-M-functie' als godsdienstleraar

De leraar als opvoeder:
- de student voelt de interne spanningen in de klasgroep en de eventuele individuele noodkreten aan en weet daar een gepast antwoord op te zijn
- de student bevordert het spirituele welzijn van de leerlingen
- de student getuigt van een doorleefde levensbeschouwelijke diepte

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- de student (h)erkent de verscheidenheid binnen de leerlingengroep
- de student laat leerinhouden aansluiten bij wat leeft in de klas en in de samenleving
- de student kiest terreinen, terreindoelen en doelstellingen vlgens het raamplan godsdienst
- de student erkent het belang van het goed modereren van het klasgebeuren en het leerproces

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT

De spiritualiteit van de godsdienstleerkracht:
- Geestelijke avondoefeningen
- Het spiritueel dagboek
- Meditatie- en gebedsmomenten
- Bezinningsdagen
- Studiedag rond vieren, symbolen, rituelen
- Twee boeken, te kiezen uit een lijst.

Bijbel:
- Verdieping van de kennis van het Oude en Nieuwe Testament
- Het dossier Jezus (tweede deel)
- Spiegel-schrift: een grondige bespreking van bijbelverhalen die aan bod komen in het leerplan godsdienst S.O.

Het kerkelijk jaar: de kerstcyclus:
- Verloop, oorsprong, diepe geloofsbetekenis
- Organiseren van alternatieve kerstmarkt en/of kerstbezinning

Boeddhisme


VAKDIDACTIEK

Godsdienst: het vak.
- Deel 1: de basis
- Deel 2: werkvormen en documentatie
- Deel 3: meningen, ervaringen op het veld

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores

Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd.



Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100% Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek.
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100% Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Meebrengen naar het examen: semesteropdrachten en persoonlijke leerlijst.