Begincompetentie
Eindcompetenties GES1 en GES2
Eindcompetentie
1 de leraar als inhoudelijk expert
- De leerkracht kan basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden opvolgen
- De leerkracht kan verworven basiskennis en vaardigheid aanwenden
- De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod
- De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...
2 de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen (niveau b1/2)
- De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via studie van de puber, raadpleging leerplan, observatie en bevraging mentor
- De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
- De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, en en zelf een leerlijn uitzetten
- De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren
- De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm
- De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek
- De leerkracht kan omgaan met de heterogeniteit van de B-stroom
3 de leraar als opvoeder
- De leerkracht kan een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school
- De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
4 de leraar als organisator
- De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen
- De leerkracht kan een soepel en efficiënt lesverloop organiseren
- De leerkracht kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
5 taalcompetenties
- De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken
Inhoud
VAKINHOUD
1 HRK deel V: de afbouw van het Ancien Régime en de overgang naar de Nieuwste Tijden: een blik op de historische ontwikkelingen op het vlak van de verschillende maatschappelijke domeinen.
2 HRK: sleutels tot de geschiedenis
- de geboorte van het abstracte denken
- religieuze ontmoetingen
- renaissance en humanisme
3 HRK: portfolio
VAKDIDACTIEK
1 verkenning van de didactische mogelijkheden van de geschiedenisles
- werkcolleges/exemplarisch onderwijs/opdrachten/presentaties
2 vakdidactiek in functie van de lessenstages
- begeleiding bij lesvoorbereidingen
- begeleiding bij lesrealisaties
- feedback na de stage
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Cursussen
Handboeken
- Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
- Een inleiding tot de geschiedenis van de Vroegmoderne Tijd
- VRIJHEID EN REDE - Geschiedenis van Westerse samenlevingen 1750-1989
Vakdidactiek
Atlas van de algemene en Belgische geschiedenisGeschiedenisdidactiek - handboek voor de vakdocentHistoria 1 infoboekHistoria 2 infoboekHistoria 3 infoboekHistoria 4 infoboekStoria 1 - leerboekStoria 2 - leerboek asoStoria 3 - leerboek asoStoria 4 - leerboek aso
Evaluatie
Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.
De evaluatieoverzichten omschrijven de precieze regeling.
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 80% | Met schriftelijk gedeelte | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 20% | Mogelijk met mondelinge toelichting tijdens het examen. Wordt tijdig aan de studenten meegedeeld. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 80% | Met schriftelijk gedeelte | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 20% | Mogelijk met mondelinge toelichting tijdens het examen. Wordt tijdig aan de studenten meegedeeld. | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | De beoogde competenties worden permanent geëvalueerd tijdens de werkcolleges vakdiactiek. Herhaalde (ongewettigde) afwezigheid tijdens werkcolleges zal, gezien het permanente karakter van de evaluatie, het bereiken van de eindcompetenties hinderen. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |