Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Aardrijkskunde 4
Docenten
Onderwijsvorm
- Stage/praktijkoefening
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Studiereis/excursie
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen SO (TSO minimaal, ASO aanbevolen)
Eindcompetenties aardrijkskunde 1 en aardrijkskunde 2
Eindcompetentie
DOLOD INHOUDELIJK EXPERT:
-de student beheerst de inhoudelijke basiskennis van volgende domeinen:
geografie van het excursiegebied (fysische en sociaal-economische aspecten), stadsgeografie, bebouwing in het landschap, geomorfologie.
In de rubriek "inhoud" is een specifieke omschrijving te vinden.
-de student wendt deze kennis functioneel aan.
DOLOD VAKDIDACTIEK:
-de student is als toekomstig leraar een begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Voor de competenties verwijzen we naar de startcompetenties van de leraar: vaardigheid 1.1 (beginsituatie), vaardigheid 1.2 (doelstellingen kiezen en formuleren), 1.3 (leerinhouden selecteren), 1.4 (leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten), 1.5 (aangepaste methodische aanpak), 1.6 (leermiddelen kiezen en aanpassen), 1.7 (krachtige leeromgeving),1.10 en 1.13 (omgaan met de heterogeniteit van de B-stroom en BSO), 1.11 (opzetten van leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit een vakoverschrijdende invalshoek).
-de student is als kandidaat leraar een opvoeder. Hij verwerft daartoe volgende competenties, genomen uit de lijst van de basiscompetenties voor de leraar: vaardigheid 2.1 (positief leefklimaat) , 2.2 (emancipatie bevorderen), 2.3 (attitudevorming voor individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie), 2.4 (actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context), 2.5( omgang met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met gedragsmoeilijkheden).
-de student kent de inhouden en achtergronden van de vakdidactiek aardrijkskunde zoals afgebakend op de vakdidactische fiche. De student kan deze vlot en vaardig aanwenden in de context van de uit te werken lessen. De student kent de structuur van de leerplannen en eindtermen van de 1ste en 2de graad SO. Hij kan ICT aanwenden in zijn lessen, o.m. onder de vorm van een aantrekkelijk ICT-werkblad voor inhouden uit de 2de graad S.O. Hij kan vlot en vaardig omspringen met (de meerwaarde van) Smartboard.
-als toekomstig leraar is de student een cultuurparticipant: hij volgt de actualiteit op. Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen worden herkend en kritisch benaderd. Thema's met een geografische context uit de volgende domeinen krijgen zijn speciale aandacht:
•het sociaal-politieke domein
•het sociaal-economische domein
•het levensbeschouwelijke domein
•het cultureel-esthetische domein
•het cultureel-wetenschappelijke domein.
De student gaat kritisch om met deze informatie. Hij zoekt ondersteunende kennis zoals informatiebronnen uit het eigen vakdomein (kaarten) en uit de pers (artikels selecteren op hun bruikbaarheid).
-de student vertoont volgende attitudes:
kritische ingesteldheid, is bereid om zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren alvorens een stelling in te nemen. Hij is leergierig en zoekt actief naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.
De student vult de beoogde competenties aan met zelfstudie.
Inhoud
DOLOD INHOUDELIJK EXPERT:
STADSGEOGRAFIE
Stadsgeografie en stadsgeografische excursie in en om Mechelen.
Bebouwing in het landschap rond en in de stad kunnen onderzoeken en hiertoe gepaste instrumenten kunnen ontwikkelen.
DOELSTELLINGEN
De theoretische achtergronden van de stadsgeografie kennen en kunnen toepassen op de structuur, de bebouwing en functies van de bestudeerde steden uit excursies en van hetstedelijk gebied om en rond Mechelen.
LEERINHOUDEN
De algemene stadsgeografie kennen en kunnen toepassen op de eigen stad (Mechelen).
Deze principes worden ook toegepast op steden die occasioneel worden aangedaan op excursies.
Kaarten en stadsplannen functioneel kunnen gebruiken bij voorbereiding en excursie.
Statistische en grafische gegevens kunnen raadplegen en toepassen.
De geografie van de bebouwde ruimte op de omgeving van Mechelen kunnen toepassen.
GEOMORFOLOGIE
DOELSTELLINGEN
De processen die de vormen van het aardoppervlak bepalen kennen, herkennen, begrijpen.
LEERINHOUDEN
Van de volgende geomorfologische agenten: hellingprocessen, rivierwerking, glaciale processen, windwerking, kustvormen, karstverschijnselen, vulkanische landschappen de terminologie en relaties kennen, begrijpen en kunnen toepassen (landschappen herkennen).
EXCURSIE
DOELSTELLINGEN:
Inzicht verwerven in de genese en de ruimtelijke structuur van het afgebakend excursiegebied.
LEERINHOUDEN
De bestudeerde landschappen herkennen op kaart en op terrein, ze kunnen omschrijven en typeren en de functies kunnen omschrijven.
De onderlinge samenhang binnen de elementen van elk landschap kunnen aangeven.
De geologische en geomorfologische structuur van de verschillende landschappen van het excursiegebied kunnen analyseren en relateren met kaarten en coupes.
Landschapsvormende processen herkennen en beschrijven.
Het ecologisch en economisch belang van de verschillende landschappen kunnen omschrijven
De wetenschappelijke achtergrond verwerven over de landschapsgenese van het studiegebied.
Een mentale kaart kunnen opbouwen voor het aangegeven gebied.
ACTUALITEIT
Map met persknipsels aanleggen over actuele gebeurtenissen van dit semester die relevent zijn voor het leerplan SO. Deze informatie kaderen in het leerplan en er de gepaste cartografische ondersteuning bij zoeken.
CARTOGRAFIE
Taak cartografie deel 4
DOELSTELLINGEN
De principes van de omgevingsgeografie kunnen toepassen op de eigen leefruimte, m.n. op de socio-economische aspecten.
UITVOERING:
Kaarten ontwerpen van de socio-economische thema's op verschillende schalen: verbeteren en bijsturen deel 3.
Studieteksten en excursiepunten over de inhoud en thema's van deze kaarten voor 1 en 2 SO ontwerpen.
Documentatiebundel aanleggen rond de thema’s van de kaartenbundel.
DOLOD VAKDIDACTIEK:
ICT-WERKBLAD
Een ICT-werkblad voor leerlingen van de 1ste of 2de graad SO kunnen maken en beoordelen, op basis van de principes van een goed aardrijkskundig werkblad, toegepast op een ICT-leeromgeving.
In de stagelessen een groeiende didactische competentie kunnen bewijzen op de aspecten van aardrijkskunde 3 (dolod vakdidactiek).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Handboeken
- Algemene Wereldatlas - editie 2008 (incl. cd-rom)
- Geogenie 1 - leerboek
- Geogenie 1 - leerwerkboek
- Geogenie 1 - werkboek (nieuw leerplan)
- Geogenie aso-wetenschappen 5 & 6 - leerboek (+ cd-rom) - (3de graad - 2uur)
Vakdidactiek
Geogenie 1 - leerwerkboekGeogenie 2 - leerwerkboek
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd.
Indien de deadline van een opdracht niet gerespecteerd wordt,dan kunnen de punten niet opgenomen worden in het geheel.
Als bij groepstaak onvoldoende verantwoordelijkheid wordt opgenomen leidt dit tot een negatieve afronding van het semestercijfer.
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 20% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 20% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |