Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Religie, zingeving en levensbeschouwing 1
Docenten
- De Winter Willem
- Pannier Paul
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
eindcompetenties van RZL-SCE1 en RZL-SCE2
Eindcompetentie
De leraar als cultuurparticipant:
de student kiest uit een breed aanbod die levensbeschouwelijke thema's die voor hem actueel zijn
de student studeert en reflecteert met al zijn vermogens op de gekozen thema's
de student werkt aan een interpretatiekader om kritisch om te gaan met deze informatie
De leraar als opvoeder:
de student heeft ervaren dat het zinvol is in de klas ruimte te scheppen voor levensvragen, ethische uitdagingen, zingeving en vieringen.
De leraar als lid van een schoolteam:
de student is in staat om zijn impliciete en expliciete levensbeschouwing ter sprake te brengen in het team.
Inhoud
- voor zichzelf stappen zetten bij het zoeken naar antwoorden op levensbeschouwelijke vragen en daar proberen woorden voor te vinden (in de keuze van thema's; in het aangaan van een gesprek met medestudenten; in het verwoorden daarvan in een essay).
- inzicht verwerven in aangeboden levensbeschouwelijke thema's: (waarheid, lijden, interculturaliteit, identiteit, verantwoordelijkheid; mystiek en spiritualiteit; ...)
- actief deelnemen aan de 'regentendag'
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | waarvan 20% opdrachten en 30% examenopdracht | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | examenopdracht |