Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Religie, zingeving en levensbeschouwing 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Winter Willem
  • Pannier Paul

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

eindcompetenties van RZL-SCE1 en RZL-SCE2

Eindcompetentie

De leraar als cultuurparticipant:
de student kiest uit een breed aanbod die levensbeschouwelijke thema's die voor hem actueel zijn
de student studeert en reflecteert met al zijn vermogens op de gekozen thema's
de student werkt aan een interpretatiekader om kritisch om te gaan met deze informatie

De leraar als opvoeder:
de student heeft ervaren dat het zinvol is in de klas ruimte te scheppen voor levensvragen, ethische uitdagingen, zingeving en vieringen.

De leraar als lid van een schoolteam:
de student is in staat om zijn impliciete en expliciete levensbeschouwing ter sprake te brengen in het team.

Inhoud

- voor zichzelf stappen zetten bij het zoeken naar antwoorden op levensbeschouwelijke vragen en daar proberen woorden voor te vinden (in de keuze van thema's; in het aangaan van een gesprek met medestudenten; in het verwoorden daarvan in een essay).

- inzicht verwerven in aangeboden levensbeschouwelijke thema's: (waarheid, lijden, interculturaliteit, identiteit, verantwoordelijkheid; mystiek en spiritualiteit; ...)

- actief deelnemen aan de 'regentendag'

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50% waarvan 20% opdrachten en 30% examenopdracht
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30% examenopdracht