Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Didactische thema's 3
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
De eindtermen secundair onderwijs.
De eindcompetenties van Didactiek: Inleiding en Didactische Thema’s 1 & 2.
De competenties verworven tijdens vakdidactiek 1 & 2.
Eindcompetentie
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2 De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen.
--> de student kan in het kader van het uitwerken van een hoeken- of contractwerk doelen selecteren, deze juist formuleren en een zinvolle indeling maken van basisdoelen en verbredings- of verdiepingsdoelen.
1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren
--> De student kan een leerinhoud vertalen naar een organisatievorm die zelfstandig werk initieert (hoeken- of contractwerk). De student kan deze werkvorm organisatorisch en inhoudelijk uitwerken (en realiseren).
1.8 De leerkracht kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.
--> De student kan een toets opstellen volgens de aangeleerde procedure die de kwaliteitscriteria mee helpt bewaken.
--> De student kan een alternatieve assessmentvorm uitwerken als mogelijke evaluatiewijze voor leerinhouden/competenties uit het S.O.
--> De student kan gegeven evaluatiemethoden herkennen en kritische bespreken vanuit de kwaliteitscriteria.
1.9 De leerkracht kan proces en product evalueren tijdens en op het einde van een les (synthesemomenten, bij het doen van een toets, tijdens de examenstage), met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.
--> De student kan evaluatiegegevens interpreteren en op basis hiervan didactische ingrepen voorstellen.
Taalcompetenties
6 De leraar kan een schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en over producten, over gedrag en attitudes van leerlingen in functie van hun totale ontwikkeling.
Inhoud
Hoeken- en contractwerk
- definitie en verschillende organisatievormen
- theoretische verantwoording met voor- en nadelen
- kansen tot differentiatie
- werk maken van zelfsturing in het kader van hoeken- en contractwerk
- (creatieve) opdrachten voor zelfstandig werk en voor coöperatief leren
Evaluatie
- kwaliteitscriteria van evaluatie
- richtlijnen voor het opstellen en beoordelen van een traditionele toets
- alternatieve evaluatievormen (observatie van (authentieke) vaardigheidstaken, selfassessment, peerassessment, coassessment, portfolio, assessmentcenters, ...)
- de rol van klassenraden en deliberaties
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De beoogde competenties worden voor 50% permanent geëvalueerd tijdens de lesmomenten of d.m.v. taken. Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die ter beschikking worden gesteld tijdens de les en op toledo omschrijven de precieze regeling.
De deelname aan de praktijkbeurs wordt ook verrekend in dit opleidingsonderdeel
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | |