Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Communicatieve vaardigheden 3


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Grimon Anne

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties van communicatieve vaardigheden 2

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.13 Opzetten van leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit een vakoverschrijdende invalshoek
--> De student kan de vakoverschrijdende eindtermen sociale vaardigheden op zinvolle wijze integreren in een les van het eigen onderwijsvak.

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
EN
2.2 De emancipatie van de leerlingen bevorderen door aandacht te hebben voor de eigenheid van elke leerling
--> De student past de drie grondhoudingen van Rogers toe tijdens gesprekken.
--> De student kan actief luisteren.

2.5 Adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragmoeilijkheden.
--> De student licht toe hoe hij met woede en spanning in een gesprek moet omgaan en past dit in een gesimuleerde situatie toe.

Functioneel geheel 6: De leraar als partner van de ouders/verzorgers
6.1 Zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met gegevens over de leerling
--> De student licht toe welke kenmerken uit de persoonlijke leer- en leefsituatie van de leerling van belang zijn om een goed oudergesprek te voeren.

6.2 Met ouders/verzorgers communiceren over hun kind in de school
EN
6.3 In overleg met het team communiceren met de ouders/verzorgers over het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit tussen de ouders
--> De student voert een slecht-nieuwsgesprek.
--> De student voert een oudercontact.

6.4 Met ouders/verzorgers in dialoog treden over opvoeding en onderwijs
--> De student is in staat om de opvoeding en het onderwijs van de leerling met de ouders te bespreken.

6.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of naagelang van de context in een ander passend register, adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers.

6.6 De leerkracht kan strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders.
--> De student kan de mogelijke problemen in de communicatie met allochtone ouders toelichten.
--> De student kan het beleid van een secundaire school inzake de participatie van allochtone ouders kritisch analyseren.

Taalcompetenties:
Doelstelling 1: gesprekken voeren met leerlingen
--> De student gebruikt een ik-boodschap bij ongewenst gedrag van leerlingen.
--> De student bespreekt op genuanceerde wijze de waarde van ik-boodschappen.
--> De student is assertief in een gesprek waarin hij ook het eigen belang moet verdedigen.
Doelstelling 9: gesprekken voeren met volwassenen in de school
--> De student is assertief in een gesprek waarin hij ook het eigen belang moet verdedigen.

Inhoud

Communicatieve vaardigheden in de omgang met leerlingen, collega's en ouders:
- De drie grondhoudingen van de groeibevorderende relatie (Rogers)
- Actief luisteren
- Assertiviteit
- Ik-boodschap
- Omgaan met woede en agressie in een gesprek
- Het voeren van slecht-nieuwsgesprekken
- Communiceren met ouders en verzorgers en participatie van ouders op school

Het omgaan met de vakoverschrijdende eindtermen sociale vaardigheden in het secundair onderwijs

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

De beoogde competenties worden voor 30% permanent geëvalueerd tijdens de lesmomenten of d.m.v. taken.
Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die bij de cursus zitten gevoegd, omschrijven de precieze regeling.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%