Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Aardrijkskunde 3
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Studiereis/excursie
- Zelfstudie
- Stage/praktijkoefening
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindtermen SO (TSO minimaal, ASO aanbevolen)
Eindcompetenties aardrijkskunde 1 en 2
Eindcompetentie
DOLOD INHOUDELIJK EXPERT:
-de student beheerst de inhoudelijke basiskennis van volgende domeinen:
geografie van het excursiegebied, bevolkingsgeografie. In de rubriek "inhoud" is een specifieke omschrijving te vinden.
-de student wendt deze kennis functioneel aan.
DOLOD VAKDIDACTIEK:
-de student is als toekomstig leraar een begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Voor de competenties verwijzen we naar de startcompetenties van de leraar: vaardigheid 1.1 (beginsituatie), vaardigheid 1.2 (doelstellingen kiezen en formuleren), 1.3 (leerinhouden selecteren), 1.4 (leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten), 1.5 (aangepaste methodische aanpak), 1.6 (leermiddelen kiezen en aanpassen), 1.7 (krachtige leeromgeving),1.10 en 1.13 (omgaan met de heterogeniteit van de B-stroom en BSO), 1.11 (opzetten van leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit een vakoverschrijdende invalshoek).
-de student is als kandidaat leraar een opvoeder. Hij verwerft daartoe volgende competenties, genomen uit de lijst van de basiscompetenties voor de leraar: vaardigheid 2.1 (positief leefklimaat) , 2.2 (emancipatie bevorderen), 2.3 (attitudevorming voor individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie), 2.4 (actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context), 2.5( omgang met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met gedragsmoeilijkheden).
-De student beheerst de vakdidactiek aardrijkskunde zoals afgebakend op de vakdidactische fiche. Hij kan de vakdidcatische principes vlot en vaardig aanwenden in de context van de uit te werken lessen.
-De student kent de structuur van de leerplannen en eindtermen van de 1ste en 2de graad SO.
-De student verwerft de inhouden van het leerplan aardrijkskunde van de eerste graad via zelfstudie. Daartoe vult hij het leerwerkboek van 1 en 2 SO zelfstandig in.
-als toekomstig leraar is de student een cultuurparticipant: hij volgt de actualiteit op. Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen worden herkend en kritisch benaderd. Thema's met een geografische context uit de volgende domeinen krijgen zijn speciale aandacht:
•het sociaal-politieke domein
•het sociaal-economische domein
•het levensbeschouwelijke domein
•het cultureel-esthetische domein
•het cultureel-wetenschappelijke domein
De student gaat kritisch om met deze informatie. Hij zoekt ondersteunende kennis zoals informatiebronnen uit het eigen vakdomein (kaarten) en uit de pers (artikels selecteren op hun bruikbaarheid).
-de student vertoont volgende attitudes:
kritische ingesteldheid, is bereid om zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren alvorens een stelling in te nemen. Hij is leergierig en zoekt actief naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.
Inhoud
Inhoud
DOLOD INHOUDELIJK EXPERT
EXCURSIE:
DOELSTELLINGEN
De theoretische achtergronden over geografie van het studiegebied kennen.
Digitale (GPS), cartografische, grafische en statistische informatie kunnen gebruiken om zich in diverse omstandigheden te oriënteren en informeren.
De diverse landschappen kunnen waarnemen en herkennen, de geografische aspecten ervan kunnen beschrijven in de juiste terminologie. Relaties tussen waargenomen verschijnselen onderzoeken en begrijpen.
LEERINHOUDEN
De concrete inhoud is afhankelijk van de gekozen bestemming. Het betreft steeds leerplaninhouden uit de domeinen fysische en sociaal-economische geografie. De didactiek m.b.t. terreinwerk wordt verworven.
BEVOLKINGSGEOGRAFIE:
DOELSTELLINGEN en LEERINHOUDEN
De mechanismen van de bevolkingsspreiding, bevolkingsevolutie en bevolkingsstructuur kennen.
Informatie over de regionale verschillen (regio’s in België, landen van Europa, en grote wereldblokken) in alle aspecten van de bevolkingsgeografie geografisch kaderen.
De actuele en toekomstige knelpunten in de lokale, nationale en mondiale bevolkingsvraagstukken plaatsen.
Grafische en cartografische voorstellingswijzen vinden en correct hanteren (lezen, interpreteren, relateren).
Digitale (GIS) statistische informatie kunnen gebruiken en verwerken.
GEOGRAFIE VAN DE LANDBOUW:
DOELSTELLINGEN en LEERINHOUDEN:
De basisregels van de differentiatie in de spreiding van landbouw kennen.
De regionale verschillen (regio’s in België, Europa, en grote wereldblokken)kunnen aflezen van grafische en cartografische info en deze aspecten geografisch kaderen (dwz wat waar hoe waarom daar).
De casussen en problematieken die tijdens de excursie werden behandeld hierin kunnen kaderen.
ACTUALITEIT:
Map met persknipsels over actuele gebeurtenissen van dit semester die relevant zijn voor het leerplan 1ste en 2de graad SO. Deze informatie kaderen in het leerplan en er de gepaste cartografische ondersteuning bij zoeken.
CARTOGRAFIE EN DIDACTIEK: Taak cartografie deel 3
DOELSTELLINGEN
-De principes van de omgevingsgeografie kunnen toepassen op de eigen leefruimte, m.n. op de socio-economische aspecten.
-Kaarten kunnen ontwerpen met grafische tekenprogramma's (vb. Gimp, Photoshop).
DOLOD VAKDIDACTIEK:
De beginselen van de vakdidactiek aardrijkskunde kennen en kunnen toepassen.
LEERINHOUDEN ALGEMENE DIDACTIEK AARDRIJKSKUNDE
*aardrijkskunde als vak en als schoolvak
*het geografisch leerproces
*de lesvoorbereiding
*de aardrijkskundige leermiddelen kennen en gepast weten in te schakelen in het leerproces op de juiste wijze: informatietekst (ook actualiteit), beelden, smartboard, statistieken en diagrammen, bord, kaarten en Google Earth, didactische modellen, transparanten, didactische films, internet, handboek en atlas, werkblad.
De technische vaardrigheden hebben om projectoren e.d.m. te kunnen hanteren in de les.
*gepaste opdrachten kunnen formuleren bij de gebruikte informatiebronnen
*verschillende werkvormen kennen en gepast inschakelen.
De leerplannen en eindtermen van de 1ste en 2de graad kennen en kunnen gebruiken.
De inhouden van de 1ste graad verwerven in zelfstudie, door de leerwerkboeken van Geogenie 1 en 2 zelfstandig in te vullen en ter evaluatie aan te bieden (na de herfstvakantie).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Handboeken
- Algemene Wereldatlas - editie 2008 (incl. cd-rom)
- Geogenie aso-wetenschappen 5 & 6 - leerboek (+ cd-rom) - (3de graad - 2uur)
- Plantyn Algemene WereldAtlas
Vakdidactiek
Algemene Wereldatlas - editie 2008 (incl. cd-rom)Geogenie 1 - leerwerkboekGeogenie 2 - leerwerkboek
Evaluatie
Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geevalueerd. Om de juiste modaliteiten te kennen worden de takenkaarten geraadpleegd.
Indien de deadline van een opdracht niet gerespecteerd wordt, kunnen de punten niet opgenomen worden in het geheel.
Als bij groepstaak onvoldoende verantwoordelijkheid wordt opgenomen leidt dit tot een negatieve afronding van het semestercijfer.
Voor excursies is er verplichte aanwezigheid.
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 20% | | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |