Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Wiskunde 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindtermen van het secundair onderwijs. Eindcompetenties wiskunde 1.
Eindcompetentie
INHOUDELIJK EXPERT
De student
- definiëert de eigenschappen van relaties en illustreert ze door middel van voorbeelden en tegenvoorbeelden.
- bekijkt het begrip "equivalentierelatie" als hulpmiddel bij het classificeren en gebruikt welgeordende verzamelingen bij de studie van de getallen.
- ervaart dat werken met wiskundige structuren een enorme "economie" betekent binnen de wiskunde.
- gebruikt de algebraïsche structuren groep en commutatieve groep als kader waarin problemen volgens welbepaalde methoden opgelost kunnen worden.
- verwerft inzicht in de opbouw en de praktische toepassingen van de natuurlijke, gehele en rationale getallen.
- bouwt de eigenschappen ivm deelbaarheid, congruenties en restklassen op en past de eigenschappen toe.
VAKDIDACTIEK
LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.1. De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
- de student verkent het leerplan en gebruikt het als basis, als leidraad bij het voorbereiden van
de lessen.
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 De leerinhouden selecteren
- de student kent de leerstof van het eerste jaar van de eerste graad van de A-stroom door deze
leerstof zelfstandig te bestuderen
1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, opdrachten en bordschema's
1.5 Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen bepalen
1.6 Didactische media en materialen kritisch kiezen, aanpassen en gebruiken in functie van de doelstellingen en de beginsituatie.
1.7 Voorbereiden en realiseren van een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd
LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen), door verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken,..
LERAAR ALS ORGANISATOR
4.1. Een gestructureerd werkklimaat bevorderen: voorbereiden in functie van doelstellingen, beginsituatie, leermaterialen en werkvormen
4.2. Realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les en opeenvolgende activiteiten vlot en soepel laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen)
4.2. bis. Een soepel en efficiënt lesverloop creëren door de timing tijdens de les te respecteren
4.3. Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding
TAALCOMPETENTIES
1. Gesprekken voeren met leerlingen (onderwijsleergesprek)
4. Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren
Non-verbale taal: de student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.
De student hanteert een duidelijk bordschrift
OVERIGE
De aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekken.
Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.
Inhoud
INHOUDELIJK EXPERT:
RELATIES
Relaties van een verzameling naar een verzameling : koppel, productverzameling, relatie van A naar B, functies, eigenschappen van relaties in één verzameling, geordende verzamelingen.
ALGEBRAÏSCHE STRUCTUREN
Bewerkingen : definities , inwendige samenstellingswet , uitwendige samenstellingswet. Groepen : definities en eigenschappen, deelgroepen.
GETALLENLEER Genetische opbouw van de natuurlijke, gehele en rationale getallen : de natuurlijke getallen, ordening, optelling en vermenigvuldiging, de gehele getallen, optelling en vermenigvuldiging, inbedding, ordening van gehele getallen , de verzameling van de rationale getallen, ordening ; Deelbaarheid in de verzameling van de gehele getallen : euclidisch quotiënt ; rest ; veelvouden : lineaire combinatie, delers van een getal ; Onderling ondeelbare getallen : onderling ondeelbare getallen, stelling van Bezout, hoofdstellingen van deelbaarheid ;
VAKDIDACTIEK:
Het leerplan, jaarplan en de schoolagenda. Wat zijn wiskundige afspraken,wiskundige begrippen? Hoe nieuwe begrippen aanbrengen? Wat zijn eigenschappen en stellingen? Hoe leren we leerlingen een bewijs maken? Wat zijn formules en technieken en hoe brengen we ze aan? Wat zijn heuristieken? Hoe probleemoplossend denken bevorderen? Hoe maken we een lesvoorbereiding voor wiskunde?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 80% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |