Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Nederlands 1
Docenten
- Kelly Niomi
- Van de plas Frederik
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Oefensessie
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties Nederlands algemeen secundair onderwijs; uitgesproken interesse voor de Nederlandse taal, aandacht voor taalzorg in de vier vaardigheden.
Eindcompetentie
Functioneel geheel 3: leerkracht als inhoudelijke expert:
3.1. Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden van en in het Nederlands opvolgen.
3.2. De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden, zowel in een klassituatie als binnen het schoolgebeuren.
Taalstudie
De student kent de geschiedenis van het Nederlands.
De student heeft inzicht in de taalverwerving van het kind en de puber en kent de consequenties hiervan voor de vakdidactiek.
De student beheerst de theorie van de uitspraakleer en is in staat dit praktisch aan te wenden tijdens spreekvaardigheidsmomenten.
De student beheerst de theorie en de praktijk van de spelling.
Taalbeschouwing
De student kent de verschillende woordsoorten en zinsdelen en kan deze onderscheiden in zinnen.
Literatuur deel 1
De student vergroot zijn literaire competentie: hij onderscheidt tekstsoorten, diachronisch en synchronisch; kan omgaan met secundaire literatuur (literaire magazines, recensies, analyses van poëtische teksten en theaterbesprekingen).
De student verkent het gebied van de jeugdliteratuur.
Functioneel geheel 10: leerkracht als cultuurparticipant
10.1. Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen.
De student volgt de actualiteit en de kunstuitingen in verband met taal, literatuur en taalbeleid.
Inhoud
Taalstudie
Uitspraakleer,klankleer, spelling, taalgeschiedenis, taalontwikkeling (theorie + oefeningen), taalvarianten (dialect en AN)
Taalbeschouwing
Woord- en zinsleer + oefeningen
Literatuur
Poëzie, proza, theater en jeugdliteratuur
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Handboek Spraakkunst + oefenboek
- Leeskracht!
- Nieuw Netwerk Nederlands 1 A - leerboek
- Nieuw Netwerk Nederlands 1 A - werkboek
- Oefenboek Spraakkunst
- Studeren met de LOTUS-methode
Evaluatie
Opmerkingen
- Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten; een zwaar tekort (7/20 of minder) op het mondelinge deel kan leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al is het schriftelijke examen ruim voldoende (en omgekeerd).
- Bij het mondelinge examen wordt rekening gehouden met zowel inhoud als presentatie (structuur van het antwoord, vlot en correct taalgebruik, uitspraak, expressiviteit en communicatieve vaardigheid).
- Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | |