Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Informatica 2


Studiepunten8Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Hecke Kristin
  • Van Hecke Kristin
  • Op De Beeck Jan

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs en eindcompetenties van Informatica 1 met betrekking tot de
geziene leerstof

Eindcompetentie

INHOUDELIJK EXPERT
==================
Een leraar als inhoudelijk expert (V3.1 – V3.2)
V3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en
vaardigheden opvolgen
V3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden

De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
V5.3 Het eigen functioneren bevragen en bijsturen

Attitudes
A1 beslissingsvermogen
A2 relationele gerichtheid
A3 kritische ingesteldheid
A4 leergierigheid
A5 organisatievermogen
A6 zin voor samenwerking
A9 flexibiliteit
A10 gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie


VAKDIDACTIEK 2
==============
LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.1. De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via studie van de puber, raadpleging leerplan, observatie en bevraging mentor - niveau: 1b/2
1.2. De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen - niveau: 1b/2
1.4. De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, en en zelf een leerlijn uitzetten - niveau: 1b/2
1.5. De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren - niveau: 1b/2
1.6. De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm - niveau: 1b/2
1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek - niveau: 1b/2

LERAAR ALS OPVOEDER
2.4. De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context - niveau: 1b/2
Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. - niveau: 1b/2

LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ... - niveau: 1b/2

LERAAR ALS ORGANISATOR
4.4. De leerkracht kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen - niveau: 1b/2

TAALCOMPETENTIES
2 De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT
Excel 2007
Een degelijke kennis en vaardigheid verwerven in de basisfuncties van Excel 2007.

Algoritmiek
• Inleiding - algoritmen in het dagelijkse leven
• Concreet vs abstract
• Fasen in het ontwerp
• Opdrachten (invoer - uitvoer - toewijzing - logische evaluatie)
• Algoritmische structuren (sequentie - selectie - iteratatie)
• Schematechnieken (NS - flowchart - PST)
• Programmatieoefeningen (in vb. Isolab, Struktograaf, ...)

VAKDIDACTIEK
De verschillende leerplannen ICT, Informatica en Toegepaste Informatica van de eerste en tweede graad worden bestudeerd. Studenten leren een lesvoorbereiding opstellen. Via micro-teaching worden de basisprincipes van vakdidactiek ingeoefend. Een didactische bundel met tips en raadgevingen wordt hierbij opgesteld.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Algemeen
Regel voor het berekenen van de totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores

Uitzonderingsregel
In geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden, geldt onderstaande regel.
Deze regel is toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig:
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore (= gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is.

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten5% Excel - permanente evaluatie
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen met computer95% Algoritmiek
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100% Algoritmiek en Excel
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100% Permanente evaluatie
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%