Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Handel-Burotica 1
Docenten
- Rijmenams Marleen
- Van Hecke Kristin
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Van de kandidiaten wordt verwacht dat ze interesse hebben in het actueel sociaal-economisch gebeuren en dat ze beschikken over voldoende zelfdiscipline, alsook over het vermogen tot logisch redeneren.
Eindcompetentie
De leraar als inhoudelijk expert op het niveau 1/2:
V 3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit het vakgebied.
De leraar als cultuurparticipant op het niveau 1/2:
V 10.1 : De student onderscheidt rond het sociaal- economische domein actuele thema’s en ontwikkelingen en
benadert deze kritisch.
De leraar identificeert relevante informatie rond deze thema’s.
De student geeft blijk van volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid), A5 (organisatievermogen), A6 (zin voor samenwerking), A10 (taalgebruik en communicatie).
Handelseconomie:
-> De student heeft inzicht in een ganse reeks regels die van toepassing zijn op de
Belgische handelaars.
-> De student kan de vele aspecten van handel uitleggen en hun onderling verband
weergeven.
-> De student toont het belang aan van overheidsinstellingen en kredietinstellingen
ten dienste van de handelaar.
Boekhouden:
-> De student heeft inzicht in de basisbeginselen van dubbel boekhouden.
-> Hij is vertrouwd met de denkmethodes en de administratieve aspecten van het
boekhouden.
-> De student kan de boekingen beredeneren en hij kan het waarom van de boekingen
formuleren.
Documentbehandeling:
De leraar als opvoeder (V2.1 – V2.6) op niveau 1/2
-> De studenten benadrukken het belang van een goede typhouding en een ergonomische
werkomgeving.
-> De studenten dragen zorg voor de apparatuur in de computerklas.
-> De studenten kunnen omgaan met de didactische hulpmiddelen in een computerklas.
Een leraar als inhoudelijk expert (V3.1 – V3.2)op niveau 1/2
-> De studenten vergelijken en evalueren de verschillende manieren om te leren typen.
-> De studenten volgen de recentste evoluties in de aangeboden methoden om te leren typen.
-> De student maakt eenvoudige presentaties voor gebruik binnen en buiten de lessen.
-> De studenten structureren steeds de leerinhouden bij het maken van oefeningen, toepassingen en
opdrachten in MS Powerpoint.
Inhoud
Handel-Burotica 1 bestaat uit 3 deelvakken: handelseconomie, boekhouden en documentbehandeling
HANDELSECONOMIE
Deel I
1. Inleiding: ontstaan van de onderneming, de bedrijfskolom, indeling van de bedrijven,
berekening van de waarde van de productie.
2. De zelfstandige beroepen
3. Verplichtingen van de handelaar bij de oprichting van een onderneming
4. Verplichtingen bij de uitbating van een onderneming
5. Handelsovereenkomsten
6. Overheidssteun aan kleine ondernemingen
7. Instanties ten dienste van de handel
(8. Ondernemen is risico's nemen en beheersen)
9. Schaal van de onderneming
10. Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Deel II
1. De fasen van de koop
2. De kredietinstrumenten
3. De beleggingsmiddelen
BOEKHOUDEN
1. Het systeem van dubbel boekhouden: de grondbeginselen
(2. De aan- en verkoopcyclus met hun uitgaven- en inkomstenstroom: berekenen en boeken
van aan- en verkoopfacturen en van in- en uitgaande creditnota's)
DOCUMENTBEHANDELING
Klaviervaardigheid:
- typen volgens de tienvingerblinde methode, zowel het basisklavier, boven- en
onderrij als bovenste rij moet vlot en blind aangeslagen worden.
- de verschillende methoden om te leren typen worden bestudeerd en vergeleken.
- de studenten zullen de verschillende methoden oefenen.
Ms Powerpoint 2007
De basisfuncties verwerven van het pakket PowerPoint 2007.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Boekhouden voor het beleid
- Office 2007 PowerPoint (met CD-rom)
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelvakken.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één of meerdere delen):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
* 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
* 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 70% | Handelseconomie 35 % + Boekhouden 35 % | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 30% | Documentbehandeling | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 70% | Handelseconomie 35 % + Boekhouden 35 % | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 30% | Documentbehandeling |