Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Geschiedenis 1


Studiepunten7Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Greve Maria-Magdalena

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

De leraar als inhoudelijk expert:
- basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen
- de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheid aanwenden

Inhoud

1 Chronologie
1.1 historisch referentiekader van de prehistorie tot en met de klassieke oudheid
- de begrippen prehistorie en protohistorie: definiëring en duiding
- het domein en de techniek van de archeologie
- feiten en fictie over het ontstaan en de geologische geschiedenis van de aarde
- van niet-menselijke en menselijke primaten: over de afstamming en de evolutie van de mens
- de ontwikkelingsgeschiedenis van de mens:
- van voedselverzamelaar tot voedselproducent: focus op het proces van de neolithisatie en de impact ervan
- taal en schrift
- kunst en cultuur
- op weg naar beschaving: de metaaltijden en het ontstaan van de eerste complexe samenlevingen
- focus: de Kelten
- definiëring en duiding bij het begrip ‘stroomculturen’
- studie van de ontwikkelingsvoorwaarden van de vier Stroomculturen
- Egypte: focus op geografie, economie, historische ontwikkeling, maatschappelijk en geestelijk leven
- Egypte: situering in de ontwikkelingsgeschiedenis van de mens en zijn beschaving
- Mesopotamië: focus op geografie, historische patronen en historische ontwikkeling
- Mesopotamië: situering in de ontwikkelingsgeschiedenis van de mens en zijn beschaving
- overzicht van de ontwikkelingen op het vlak van de verschillende maatschappelijke domeinen tijdens de Dark Ages, de Archaïsche periode, de Klassieke periode en de Hellenistische periode van de Griekse Klassieke Oudheid
- de plaats van Hellas en de Helleense en Hellenistische wereld in de wereldgeschiedenis
- overzicht van de ontwikkelingen op het vlak van de verschillende maatschappelijke domeinen tijdens de vroegste Romeinse geschiedenis en de Koningstijd, de vroege, volle en late Republiek en de Keizertijd van de Romeinse Klassieke Oudheid
- de plaats van Rome en het Romeinse wereldrijk in de wereldgeschiedenis
- de ondergang van het Romeinse Rijk en de laat-antieke tijd als overgang naar de middeleeuwen in Europa

2 Introductie op historische en informatievaardigheden
- oefeningen/opdrachten rond leren 'lezen'
- leesopdracht historisch wetenschappelijk werk
- opdracht Informatievaardigheden: opzoeken en verwerken van historische informatie
- begeleide studie-opdrachten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
  • De Oudheid - Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis
  • Een kennismaking met de oude wereld
  • Onder het oog van de zonnegod

Evaluatie

Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.

De evaluatieoverzichten omschrijven de precieze regeling.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen85% schriftelijk examen chronologie en leesopdracht WRIGHT
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten15% examentaak informatievaardigheden
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen85% mondeling examen chronologie en leesopdracht
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten15% examentaak informatievaardigheden