Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Fysica 1
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Practicum
- Groepswerk
- Werkcollege
- Oefensessie
Begincompetentie
Begincompetenties zijn gerelateerd aan de algemene doelstellingen uit de leerplannen fysica:
- belangrijke fysische begrippen, wetten en principes in de specifieke vaktaal kunnen omschrijven.
- het ordenend, verklarend en voorspellend karakter van fysische modellen, structuren en theorieën doorzien
- bij een waarneming of de beschrijving van een natuurkundig verschijnsel herkennen welke begrippen of wetten bij het verschijnsel een rol spelen.
- eenvoudige strategieën kunnen gebruiken voor het aanleren van nieuwe kennis zoals aantekeningen maken, hoofd- van bijzaken onderscheiden, te schematiseren, verbanden te leggen,
- onderzoeksvragen weten te stellen en alleen of in groep een opdracht of experiment uit kunnen voeren en er een verslag
over uit brengen.
- fysische informatie in verschillende gegevensbestanden weten op te zoeken, te verzamelen, te ordenen en te verwerken eventueel met behulp van ict.
Eindcompetentie
De leraar als inhoudelijk expert:
3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit het vakgebied. De student heeft een zeer grondige kennis van de te onderwijzen leerstof 1ste graad S.O. en 1ste jaar 2de graad S.O.(begrippen, grootheden, eenheden, symbolen, principes, wetten, gebruik en kennis van het didiactisch materiaal).
3.2. : De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
3.3. : De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van het onderwijsaanbod. De student kan deze basiskennis situeren in grotere leerstofgehelen;
a) reproductiekennis (in beperkte mate)
b) inzicht: toepassen, verwerken van theoretische kennis in nieuwe situaties; oplossen van probleemstellingen, vraagstukken; grafiekinterpretaties
c) vaardigheden (practica, gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof):vlot uitvoeren van proeven; objectieve waarnemingen en preciese metingen doen; verzamelen en ordenen van waarnemingen en metingen in een tabel; grafieken opstellen; besluiten formuleren; foutenanalyse van meetresultaten.
De leraar als cultuurparticipant
10.1 : De student onderscheidt rond het cultureel-wetenschappelijke domein actuele thema’s en ontwikkelingen en benadert deze kritisch. De leraar identificeert relevante informatie rond deze thema’s.
De student werkt aan volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie).
Inhoud
Metrologie
1. Grootheden en eenheden
2. foutenanalyse
3. opstellen van een grafiek
Elektriciteit
1. Inleidende begrippen
2. Stroomsterkte
3. Spanning
4. De wet van Ohm
5. Schakelen van weerstanden
6. De wet van Pouillet
7. Warmteontwikkeling door elektrische stroom
8. Enkele elektrische componenten
9. Elektrisch vermogen en arbeid
10. Elektriciteit en veiligheid
Elektromagnetisme
1. Elektrostatica
2. Magnetisme
3. Elektromagnetische krachten
4. Inductie
5. Toepassingen
Mechanica
1. Kinematica
1.1. Indeling van bewegingen
1.2. Eendimensionale bewegingen
1.3. Tweedimensionale bewegingen
1.4. De eenparige cirkelbeweging
1.5. Webtest kinematica
2. Dynamica
2.1. De beginselen van Newton
2.2. Dynamica van de eenparige cirkelbeweging
2.3. Webtest dynamica
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Meten is weten Deel A
- Meten is weten Deel B
- Natuurkunde, deel 1, 4e editie
- Natuurkunde, deel 2, 4e editie
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 75% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 75% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 25% | |