Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Frans 1
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen Frans van het S.O. behaald hebben.
Bereid zijn te communiceren in het Frans in en buiten de lessen.
Gesproken en geschreven Frans vrij vlot verstaan.
Interesse vertonen voor de Franse taal en cultuur.
Eindcompetentie
INHOUDELIJK EXPERT:
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.4 Leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten: Leerinhouden Franse grammatica en woordenschat concreet kunnen verwoorden
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen: informatie over leermiddelen terugvinden, raadplegen en aanpassen
3. De leraar als inhoudelijk expert:
3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen: Franse taal beheersen en zelfstandig bijwerken, recente evoluties volgen.
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden: Luister- en spreekvaardigheid beheersen en bijwerken a.h.v. authentieke voorbeelden. Leesvaardigheid stimuleren d.m.v. authentieke teksten.
4. De leraar als organisator:
4.2 Een soepel en efficiënt lesverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leraar en de lerende: Oefeningen, taken en lectuur inplannen en voorbereiden.
4.3. Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een taken.
10. De leraar als cultuurparticipant:
10.1 Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen:
kritisch omgaan met informatie
TAALCOMPETENTIES:
4. Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren
Non-verbaal: de student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.
De student hanteert een duidelijk bordschrift.
OVERIGE:
Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het maken van taken.
Inhoud
- Communicatieve vaardigheden: mondelinge oefeningen tijdens de contacturen + schriftelijke taken (rédaction, dissertation)
- Taalkunde: Grammaire 2000 (tot p.74)
- Basisvaardigheden: essentiële grammaticale kennis
- Woordenschat: Vocabulaire 2000 (zelfstudie)
- Fonetiek: theorie en oefeningen
- Francofonie: teksten, films, documentaires, … over Frans België.
- Persoonlijke lectuur: Belgische romans
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Exercices 2000
- Grammaire 2000 (incl. cd-rom)
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | |