Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Biologie 1
Docenten
- Hadermann Frank
- Cauwenberghs Peter
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Practicum
Begincompetentie
De eindtermen secundair onderwijs. Voor de lessen fysiologie is een minimale voorkennis nodig van de anorganische en organische chemie. Een goede motivering, een goed observatievermogen, een zekere hand-en onderzoeksvaardigheid, zin voor nauwkeurigheid en een kritische ingesteldheid vormen de beste garantie om te slagen.
Eindcompetentie
Leraar als inhoudelijk expert: (3.1)
1. Via macroscopische en microscopische studie de eenheid en de verscheidenheid verklaren in de morfologie van de zaadplanten.
2. Relaties kunnen leggen tussen bouw, functie en werking van de organen van de zaadplanten.
3. Relaties kunnen leggen tussen bouw en milieu bij zaadplanten.
4. Het kunnen toepassen van de natuurwetenschappelijke methode: problemen zien en formuleren, hypothesen opstellen, hypothesen toetsen door experimenten, vaststellingen logisch beredeneren, besluiten kunnen formuleren.
5. Een microscoop kunnen hanteren en eenvoudige preparaten kunnen maken en tekenen
6. Fysiologische experimenten kunnen opstellen, uitvoeren en interpreteren.
Inhoud
1. SYSTEMATIEK EN MORFOLOGIE VAN ZAADPLANTEN - bloemanalyse en determinatietechnieken - macroscopische studie van stengel, blad, wortel, knop, bloem, bloeiwijze, vrucht en zaad. Voor elk orgaan wordt de relatie bouw functie bestudeerd zowel in normale als in gewijzigde vormen.
2. MICROSCOPISCHE BOUW VAN ZAADPLANTEN - microscopie: delen microscoop, numerieke apertuur, objectmicrometer, eenvoudige preparaten maken, tekenen van micro-objecten. - cytologie en celdelingen (mitose en meiose) - histologie: primaire en secundaire bouw van zaadplanten
3. FYSIOLOGIE VAN ZAADPLANTEN - chemische samenstelling van organismen - minerale voeding en wateropname - fotosynthese - transport van stoffen - ademhaling
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Planten & andere niet-dierlijke organismen
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 80% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | |