Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Religie, zingeving en levensbeschouwing - Sociaal, cultureel engagement 2


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Winter Willem
  • Pannier Paul
  • De Witte Nele

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen

1.12 De leerkracht kan omgaan met diversiteit van de leergroep
1.12.2 de leerkracht leert rekening houden met de sociaal-culturele achtergrond van leerlingen waaronder de grootstedelijke context;
-> de student verkent de diversiteit binnen zijn groep en binnen de stad Mechelen;

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder

2.3 Door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke vorming voorbereiden:
-> de student gaat doorheen een aanbod van teksten, vragen en opdrachten op zoek naar zichzelf, zijn plaats in de groep en in de wereld;
-> de student kan reflecteren over het eigen waardenpatroon en dat van anderen duiden;
-> de student leert in de klascontext waarden bespreekbaar maken, het belang ervan in te zien en bewust waarden voor te leven;


functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant

10.1 Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen rond: het sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke-ethische en cultureel-esthische domein;

-> de student leert door teksten en groepsgesprek kritisch nadenken over de wereld waarin wij leven, zingevingsvragen en geloofsbeleving;
-> de student maakt kennis met de eigenheid en het historisch ontstaan van het wijsgerig denken;

Inhoud

SCE: Diversiteit in de klas

RZL: studenten worden toegewezen aan groep A of B (verdeling: zie RZ-SCE1)
groep B: werkcollege rond eigen identiteit in relatie met de ander
Vijf stapstenen om in kleine vaste groepen kleuren van de
regenboog te her/verkennen;
groep A: hoorcollege wijsbegeerte
Korte historische inleiding tot de wijsbegeerte
(Verwondering/mythologie/Athena)


•kernwoord ‘inter-culturaliteit’:
- in confrontatie met de ander zichzelf worden
- leren uit ontmoeting (en botsing)
- deelname aan de regentendag

1/ basis van de leerlijn = werken aan algemeen ‘mens-zijn’, werken rond:
- eigen identiteit -> Wie ben ik?
- deze groep -> Wie ben ik in deze groep?
- deze stad -> Wie ben ik in de wereld?
Door:
- samenleven (onthaaldagen)
- samen denken (RZL)
- samen beleven / ervaren (SCE-week)

2/ wat is ‘leraar zijn’
- ‘meesters’ aan het werk zien

-> ‘meester’= iemand die als inhoudelijk expert en/of als coach en/of als persoonlijkheid ‘groot(s)’ is.
- ‘leven als leraar’

-> inspirerende contacten met leerkrachten uit SO (en andere) die de waarden die wij willen doorgeven voorleven.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

eerste examenkans, tweede examenperiode:
- SCE: 40% permanente evaluatie
- RZL: B-groep (werkcollege) : 60% permanente evaluatie en logboek
A-groep (hoorcollege) : 60% mondeling examen

tweede examenkans, derde examenperiode:
- SCE: de punten van de permantente evaluatie blijven behouden.
- B-groep: 60% opdracht
A-groep: 60% mondeling examen

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60% A-groep; B-groep:permanente evaluatie 70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60% A-groep; B-groep: opdracht 60%
Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie40% SCE: permanente evaluatie