Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Religie, zingeving en levensbeschouwing - Sociaal, cultureel engagement 2
Docenten
- De Winter Willem
- Pannier Paul
- De Witte Nele
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
1.12 De leerkracht kan omgaan met diversiteit van de leergroep
1.12.2 de leerkracht leert rekening houden met de sociaal-culturele achtergrond van leerlingen waaronder de grootstedelijke context;
-> de student verkent de diversiteit binnen zijn groep en binnen de stad Mechelen;
Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.3 Door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke vorming voorbereiden:
-> de student gaat doorheen een aanbod van teksten, vragen en opdrachten op zoek naar zichzelf, zijn plaats in de groep en in de wereld;
-> de student kan reflecteren over het eigen waardenpatroon en dat van anderen duiden;
-> de student leert in de klascontext waarden bespreekbaar maken, het belang ervan in te zien en bewust waarden voor te leven;
functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
10.1 Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen rond: het sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke-ethische en cultureel-esthische domein;
-> de student leert door teksten en groepsgesprek kritisch nadenken over de wereld waarin wij leven, zingevingsvragen en geloofsbeleving;
-> de student maakt kennis met de eigenheid en het historisch ontstaan van het wijsgerig denken;
Inhoud
SCE: Diversiteit in de klas
RZL: studenten worden toegewezen aan groep A of B (verdeling: zie RZ-SCE1)
groep B: werkcollege rond eigen identiteit in relatie met de ander
Vijf stapstenen om in kleine vaste groepen kleuren van de
regenboog te her/verkennen;
groep A: hoorcollege wijsbegeerte
Korte historische inleiding tot de wijsbegeerte
(Verwondering/mythologie/Athena)
•kernwoord ‘inter-culturaliteit’:
- in confrontatie met de ander zichzelf worden
- leren uit ontmoeting (en botsing)
- deelname aan de regentendag
1/ basis van de leerlijn = werken aan algemeen ‘mens-zijn’, werken rond:
- eigen identiteit -> Wie ben ik?
- deze groep -> Wie ben ik in deze groep?
- deze stad -> Wie ben ik in de wereld?
Door:
- samenleven (onthaaldagen)
- samen denken (RZL)
- samen beleven / ervaren (SCE-week)
2/ wat is ‘leraar zijn’
- ‘meesters’ aan het werk zien
-> ‘meester’= iemand die als inhoudelijk expert en/of als coach en/of als persoonlijkheid ‘groot(s)’ is.
- ‘leven als leraar’
-> inspirerende contacten met leerkrachten uit SO (en andere) die de waarden die wij willen doorgeven voorleven.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
eerste examenkans, tweede examenperiode:
- SCE: 40% permanente evaluatie
- RZL: B-groep (werkcollege) : 60% permanente evaluatie en logboek
A-groep (hoorcollege) : 60% mondeling examen
tweede examenkans, derde examenperiode:
- SCE: de punten van de permantente evaluatie blijven behouden.
- B-groep: 60% opdracht
A-groep: 60% mondeling examen
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | A-groep; B-groep:permanente evaluatie 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 60% | A-groep; B-groep: opdracht 60% | Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 40% | SCE: permanente evaluatie |