Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Didactische thema's 1
Docenten
- Van Den Berk Brenda
- De Coninck Kristof
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties 'Algemene didactiek: Inleiding'.
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
- De student verwoordt hoe hij doelstellingen moet kiezen en formuleren bij het voorbereiden van een les. Hierbij maakt hij onderscheid tussen het algemene doel van de les, leerplandoelen en de lesdoelen die hij concreet en operationeel moet formuleren.
1.3 Leerinhouden selecteren
- De student formuleert het belang van het raadplegen en kritisch bestuderen van informatiebronnen om er de leerinhouden voor zijn leerlingen uit te selecteren.
- De student beoordeelt informatiebronnen en kan teksten toegankelijk maken voor leerlingen.
1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
- De student past verschillende ordeningsprincipes voor leerinhouden toe.
1.5 Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen bepalen
- De student kan richtlijnen formuleren en toepassen voor het hanteren van verschillende werkvormen.
1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving
- De student bespreekt de aanpakfactoren voor een krachtige leeromgeving en past ze toe in oefeningen.
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden
- De student bespreekt kritisch verschillende opdrachten en vraagvormen.
1.9 Observatie/evaluatie uitvoeren
- Studenten verwoorden het belang van het stellen van goede synthese- en controlevragen.
Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
- De student verwoordt hoe hij via duidelijke instructies, vragen en opdrachten een gestructureerd werkklimaat kan bevorderen.
4.2 Een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leraar en de lerende.
- De student bespreekt hoe tijd en ruimte een rol spelen bij het organiseren van verschillende werkvormen.
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren
- De student werkt stipt en nauwkeurig bij het uitvoeren van taken.
Attitudes
In het kader van het vak ‘Didactische thema’s’ worden alle attitudes voor ogen gehouden met bijzondere aandacht voor: - A6 zin voor samenwerking - A3 kritische ingesteldheid - A8 creatieve gerichtheid.
Inhoud
1.Doelstellingen
2 Leerinhouden
3. Werkvormen en groeperingsvormen
4. Evaluatie
5. Didactische principes
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die bij de cursus gevoegd zijn, omschrijven de precieze regeling.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | |