Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Basisvaardigheden van de leerkracht


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Grimon Anne
  • Van Den Berk Brenda
  • Selleslag Christian
  • De Puysseleir Joke
  • De Coninck Kristof

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De student heeft een positieve leerhouding en staat open voor reflectie.
De student kan zowel schriftelijk als mondeling zijn gedachten op heldere wijze verwoorden.
Eindcompetenties secundair onderwijs.

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.6. Didactische media en materialen kritisch ontwerpen in functie van de doelstellingen en beginsituatie
- De student ontwerpt een overzichtelijke transparant.
- De student ontwerpt een overzichtelijk bordschema.
- De leraar kan informatie over leermiddelen terugvinden en raadplegen - onder meer met behulp van informatietechnologie -, rekening houdend met de specifieke noden van de doelgroep en van individuele leerlingen. Desgevallend kan hij de leermiddelen ook aanpassen aan de doelgroep en de omstandigheden.
De ondersteunende kennis omvat kennis van leerprocessen en de kenmerken van een adequate en motiverende leeromgeving, inclusief de rol van een aangepast taalgebruik daarin.
- De leraar kan (multimediale) leermiddelen en werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen, rekening houdend met individuele verschillen.

De aandacht van leerlingen vasthouden en interesse wekken
- De student boeit door een aangepast stem- en taalgebruik en een dynamische houding een publiek bij het vertellen over een bepaald thema.

Functioneel geheel 2: leerkracht als opvoeder:
2.6 Fysiek welzijn van de leerlingen bevorderen
De leraar kan aandacht opbrengen voor het bevorderen van de gezondheid van de leerlingen. Hij kan zorgen voor het algemeen lichamelijk welzijn van de leerlingen en kan dringende verzorgingstaken uitvoeren. De ondersteunende kennis omvat de kenmerken van fysiek welzijn van leerlingen en de basisprincipes van eerste hulpverlening.

Functioneel geheel 4: leerkracht als organisator
4.3. De leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding.

Functioneel geheel 5: leerkracht als innovator
5.3. Het eigen functioneren bevragen en bijsturen
- De student past de reflectiecyclus van Korthagen toe op zijn leerervaringen als student lerarenopleiding secundair onderwijs.

Functioneel geheel 7: leerkracht als lid van een schoolteam
7.3. De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in een reflectiegroep bespreekbaar maken
- De student reflecteert a.h.v. de reflectiecyclus van Korthagen over zijn leerervaringen als student lerarenopleiding secundair onderwijs.

Functioneel geheel 9: leerkracht als lid van de onderwijsgemeenschap
9.2. Dialogeren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving
- De student heeft een visie over de essentiële vaardigheden van een goede leerkracht.
- De student kan de basiscompetenties van de leraar secundair onderwijs in praktijksituaties benoemen.
- De student kan zijn eigen kwaliteiten en werkpunten als toekomstige leerkracht bespreken.

Taalcompetenties

- De student gebruikt een adequate en correcte mondelinge en schriftelijke taal en heeft aandacht voor het belang van non-verbale communicatie.

De student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding
- De student straalt een positieve lichaamstaal uit.

De student hanteert een duidelijk bordschrift
- De student ontwerpt een overzichtelijk bordschema.

TC 7 De leraar kan verschillende soorten teksten (verhalen, ervaringen,…) op verschillende
manieren (improviserend, interactief, kort of lang,…) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen en amuseren) vertellen.
- De student kan expressief vertellen, aangepast aan de situatie, het doel en aan het
begripsniveau en de belevingswereld van de leerlingen.
- De student brengt de inhoud met een gepaste verbale (stemgebruik, vlot,
gestructureerd, rijk taalgebruik,…) en non-verbale ondersteuning (mimiek, beweging,
voorwerpen,…).

TC 8 De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend of interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen en amuseren) voorlezen.
- De leraar kan expressief voorlezen, aangepast aan de situatie, het doel en aan het begripsniveau en de belevingswereld van de leerlingen.
- De leraar kan zijn voorlezen flexibel aanpassen, inspelend op de reacties van de leerlingen en op de situaties.

Inhoud

‘Basisvaardigheden I’
Een aantal technische vaardigheden, die de basis vormen van het handelen als leraar worden hier getraind. Rekening houdend met de opties genomen door de departementsdirectie in het ICT – prioriteitenplan van het departement Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Mechelen, wordt het verwerven van een aantal ICT–vaardigheden (inloggen op het KHM–netwerk, e-mailen, Word, Excel, Powerpoint, E-leren, via webdetective veilige/onveilige internetsites detecteren) in deze toolshop centraal gesteld. Daarnaast worden ook aan een aantal vaardigheden, die de studenten nodig zullen hebben tijdens hun stagemomenten (maken van transparanten en bordschema's, werken met fotokopietoestellen,…) of tijdens de verdere opleiding (werken met bibliotheekcatalogus, refereren naar bibliografische werken,…) onder de aandacht van de toekomstige leerkrachten gebracht.

‘Basisvaardigheden II’
In drie modules van 2 dagen word je intensief getraind in een aantal pedagogisch-didactische en communicatieve vaardigheden.
Module 1. wat is een goede leerkracht voor jou?
- welke eigenschappen heeft jouw ideale leraar?
- wat is een subjectieve onderwijstheorie en hoe ziet de jouwe eruit?
- wat zijn de basiscompetenties die jij als toekomstige leerkracht moet verwerven?
- welke zijn de kerncompetenties inzake taalgebruik en houding bij een goede leerkracht?

Module 2. wie ben jij als leerkracht?:
- wat is je professioneel zelfverstaan?
- wat zijn je eigen kwaliteiten als leerkracht?
- wat is reflecteren en waarom is het belangrijk in een lerarenopleiding?
- hoe kan ik mijn taalgebruik en lichaamshouding als leerkracht nog verbeteren?

Module 3. wat is een goede les?
- hoe maak ik een goede lesvoorbereiding?

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De beoogde competenties worden voor 100% permanent geëvalueerd tijdens de lesmomenten of d.m.v. taken.
Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die bij de cursus gevoegd zijn, omschrijven de precieze regeling.

Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één onderdeel (toolshop of de som van de drie modules) maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden; toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. bij gewogen gemiddelden - berekend op basis van de algemene regel - kleiner dan 9/20 of groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. bij gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%