Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Communicatie met kinderen
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
De leraar als begeleider van kinderen: verwerft de achtergrondkennis en vaardigheden om
- een verhaal te vertellen
- een tekst te schrijven op niveau van kinderen
- een kringgesprek te begeleiden bij kinderen
- aan leesbevordering te doen bij kinderen
- met ICT-middelen kinderen in hun leerproces te ondersteunen
De leraar als opvoeder: verwerft de achtergrondkennis en vaardigheden om op een positieve manier om te gaan met kinderen en hen te stimuleren in hun ontwikkeling.
De leraar als communicator: hanteert een correcte schriftelijke en mondelinge taal.
Inhoud
- Inzicht hebben in het aanbod aan hedendaagse kinder- en jeugdliteratuur in verschillende genres.
- Voor kinderen van de basisschool verhalen kunnen voorlezen, vertellen en verdiepen a.d.h.v. vragen.
- Actief gebruiken van schriftelijke en mondelinge communicatiekanalen in groepen van minimaal 10 kinderen.
- Informatieve en verhalende teksten kunnen schrijven voor kinderen van de basisschool.
- Moderne media en ICT actief en creatief gebruiken in groepen van minimaal 10 kinderen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Je bent geslaagd als je 10 op 20 behaalt. Wie niet geslaagd is in eerste zittijd, krijgt de kans om in tweede zittijd de opdrachten met score 1 en 2 (noodzakelijk) en 3 (mogelijk) opnieuw in te dienen.
Score 1 en 2 verwijzen naar een onvoldoende. Score 3 betekent (nipt) voldoende.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |