Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Inleiding in de psychologie


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Goossens Eva

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

De leraar als begeleider en opvoeder

1. Ethisch verantwoord handelen
De student leert zijn eigen mens en wereldbeeld expliciteren, respectvol om te gaan met verschillende opvattingen en hierover te dialogeren

2. Empathie en kritische ingesteldheid aanwenden in de onderwijskundige context
Vanuit inzichten rond waarneming, geheugen, motivatie en emoties leeft de student zich in in de belevingswereld van kinderen en benadert hij kritisch zijn eigen handelen.

3. Een kind benaderen vanuit een holistische mensvisie
De student omschrijft vanuit de verschillende behoeften en motivatietheorieën de behoeften van leerlingen en geeft aan hoe hij hier als leraar kan op inspelen.
De student maakt een onderscheid tussen existentiële vragen en levensbeschouwelijke vragen.

Leraar als inhoudelijk expert
1. De student heeft kennis van de werking van waarneming, geheugen, motivatie, emoties en leerprocessen en observeert en analyseert vanuit deze kennis concrete situaties uit het dagelijkse
leven en de onderwijspraktijk.
2. De student ontwikkelt een gevoeligheid voor het belang van psychologische inzichten en de verschillende psychologische stromingen binnen het denken en handelen.
4. De student doorbreekt vanuit de verwondering de vanzelfsprekendheid om stil te staan bij het leven en zo de eigen spirituele noden en die van de leerling te (h)erkennnen.
5.Relevante gegevens verzamelen over leerlingen
Student is in staat om vanuit de waarnemingspsychologie op een objectieve manier gegevens te verzamelen over leerlingen.
6.De student heeft inzicht in het wetenschappelijk karakter van psychologie.
7.De student benadert vanuit een aantal inzichten uit de algemene psychologie het onderwijskundig handelen en geeft tips voor de praktijk.
8. De student leert vragen stellen, (abstracte) begrippen definiëren en gepaste veralgemeningen te maken.

De leraar als innovator
1. Handelen in functie van kwaliteitszorg
2. Open staan voor diversiteit in de samenleving
3. Heeft een brede kijk op het maatschappelijk gebeuren en staat kritisch t.o.v. een economisch, sociaal, politiek en ethisch beleid.
4.De student toont het belang aan van een kritisch, reflexief en vakoverschrijdend denken in een plurale samenleving

Inhoud

1. Psychologie: bepaling en wetenschap
In dit hoofdstuk wordt nagegaan wat psychologie juist onderzoekt en hoe wetenschappelijk het hiervoor probeert te werk te gaan.

2. Waarneming en het geheugen
In het deel waarneming gaat de aandacht naar de subjectiviteit van onze waarneming. Waarneming is immers een actief proces, waarbij er een voortdurende wisselwerking is tussen fysische prikkels, perceptuele organisatie en persoonlijkheidsfactoren. Aan de hand van cognitieve processen kennen we mensen ook kenmerken toe en proberen we hun gedrag te verklaren.
Vragen die aan bod komen in het deel geheugen zijn: hoe is het geheugen gestructureerd? hoe werkt het? en door welke factoren wordt het beïnvloed?

5. Leren
Dit hoofdstuk behandelt de leertheorie. Gedrag evolueert voortdurend onder invloed van allerlei leerprocessen, zoals klassieke en operante conditionering of modelling.

4. Van behoefte tot gedrag
Door welke behoeften wordt ons gedrag bepaald? Hoe werken ze op ons gedrag in? En wat zijn emoties? Aan de hand van o.a de psychodynamische theorie, Maslows behoeftenpyramide, de attributietheorie en de tweefactorentheorie van Schachter zoeken we een antwoord op deze vragen.



Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Gedrag als menselijke ervaring. Inleiding tot de psychologie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%