Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Communicatie


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verbruggen Veerle
  • Potters Steve

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1. Empathie, kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit inzicht in een aantal communicatiewetten is de student zich bewust van het effect van zijn relationeel handelen op het welzijn van zorgvragers.
De student verwerft een basisattitude gebaseerd op de grondhoudingen empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding en echtheid.
De student is in staat de behoeften en gevoelens van patiënten te benoemen en te spiegelen.

2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
De student ontwikkelt een aantal relationele basisvaardigheden zoals goed leren observeren, een luisterhouding aannemen, actief luisteren en stellen van adequate vragen.
De student onderkent welke vaardigheden nodig zijn in de verschillende soorten begeleidingssgesprekken en richt zo de inhoud van gesprek op het gespreksdoel.
De student omschrijft zijn eigen non-verbale communicatie en koppelt deze van anderen terug.

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
Bij patiënten observeert de student zo objectief mogelijk symptomen, klachten en reacties op hun ziek-zijn en hun zorgsituatie.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg

Vanuit een aantal theoretische kaders reflecteert de student kritisch over de kwaliteit van hun relationele handelen.

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren

16.Medestudenten begeleiden
De student geeft op een gepaste manier feedback.

Inhoud

Een analyse en uitdieping van relationele en communicatieve aspecten binnen de hulpverlening is essentieel binnen een verpleegkundige opleiding. Dit kan de impact van deze aspecten binnen de hulpverlening versterken, wat het psychisch welbevinden van hulpvragers enkel maar ten goede kan komen. In deze cursus worden een aantal basisvaardigheden ontwikkeld die essentieel zijn voor het uitbouwen van een hulpverleningsrelatie: goed observeren, de juiste vragen stellen, ik-boodschappen en feedback formuleren, zich inleven en het voeren van slecht-nieuws, advies- of verwijsgesprekken.

Deze vaardigheden betekenen echter niets als ze niet gefundeerd zijn op een therapeutische grondhouding. Zonder deze worden de vaardigheden pure routinehandelingen, die snel doorprikt zullen worden door hulpvragers. In de cursus wordt dan ook veel aandacht besteed aan verschillende dimensies van deze sociale attitude (grondhouding) nl. de principes van ‘onvoorwaardelijke positieve aanvaarding’, ‘echtheid’ en ‘empathie’. Tevens worden een aantal theoretische kaders toegelicht, van waaruit gesprekken kritisch kunnen geëvalueerd worden, zoals het acceptatieschema van Gordon, de axenroos van Cuvelier en de theorie over communicatieniveaus.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (examen - opdracht) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%