Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Begeleiden van leerprocessen 2


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verbruggen Veerle

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Algemene onderwijsvaardigheden, begeleiden van leer- en ontwikkelingsprocessen - basis
Algemene onderwijsvaardigheden, leraar als opvoeder

Eindcompetentie

Eindcompetentie 1: de leraar als begeleider van leer- en
ontwikkelingsprocessen:

Vaardigheid 1.2.2.: omgaan met een aangepast (handelings)plan voor
kinderen met een specifieke zorgbehoefte.

Elke leerling is uniek, aangepast onderwijs.

Vaardigheid 1.2.5.: onderscheid tussen basis- en uitbreidingsdoelstellingen
kunnen motiveren op basis van beginsituatie en leerplan.

Vaardigheid 1.5.4. aanpak kunnen differentiëren waar nodig en
ondersteunende kennis met betrekking tot diverse differentiatievormen en hun combinaties ervan, waarbij rekening wordt gehouden met een gedifferentieerde aanpak.

Vaardigheid 1.6.3. leermiddelen kunnen aanpassen waar nodig.

Vaardigheid 1.9.: observeren/product en proces (proces en product) evalueren met het oog op bijsturing en differentiatie.

Eindcompetentie 2: attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, verantwoordelijkheidszin, creatieve gerichtheid, flexibiliteit.

Inhoud

Elke leerling is uniek: de verschillen tussen leerlingen op vlak van ontwikkelingsniveau, begaafdheid, leerstijl, kennis en vaardigheden, belangstelling, werktempo en persoonlijkheid. Het ontdekken van relevante verschillen tussen kinderen wordt ingeoefend.

Aangepast onderwijs: welke componenten van het onderwijsleerproces/leerlinggericht onderwijsmodel kan een leerkracht aanpassen om beter tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen. Kennis met betrekking tot handelingsplan.

Differentiatievormen: externe differentiatie; interne differentiatie: hoekenwerk, contractwerk, de werkwinkel, werken met kleine en grote groep, het directe instructiemodel,...

Leerlingen met speciale noden: kenmerken van dyslexie, ADHD, NLD, autisme en hoogbegaafdheid. Er wordt nagegaan welke hulp aan deze kinderen in de klas geboden kan worden en of het al dan niet wenselijk is aan de zorgbehoefte tegemoet te komen via externe differentiatie.

De leraar als coach: instructietechnieken ter ondersteuning en begeleiding van het leerproces (modelleren, scaffolding, articuleren, reflecteren en coaching), met oog op ‘leren leren’; de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die gericht is op het verbeteren van de taakaanpak van leerlingen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Differentiatie in de klas - Omgaan met verschillen
  • Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Studenten die niet geslaagd zijn in eerste zittijd, maken de taken die niet goed waren opnieuw of vullen die aan tegen de tweede zittijd.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%