Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Inhoudelijk expert WO


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vermeulen Kristin
  • Verbruggen Werner
  • De Geyter Mik
  • Helsen Nathalie

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie

Begincompetentie

- eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

Eindcompetenties

De leraar als inhoudelijk expert: Beheersen met diepgang van de leerinhouden en vaardigheden WO-natuur van de lagere school zoals beschreven in de inhoud van dit opleidingsonderdeel.

De leraar als inhoudelijk expert: Beheersen met diepgang van de leerinhouden en vaardigheden WO-ruimte van de lagere school zoals beschreven in de inhoud van dit opleidingsonderdeel.

De leraar als inhoudelijk expert: Beheersen met diepgang van de leerinhouden en vaardigheden WO-tijd van de lagere school zoals beschreven in de inhoud van dit opleidingsonderdeel.




Inhoud

Basisbegrippen bij de beschrijving (bouw en fysiologie) van planten en dieren correct hanteren. Verbanden kunnen leggen tussen de bouw en levenswijze/levensverrichten van planten en dieren.
Aanpassingen van planten en dieren aan seizoenscondities beschrijven, verklaren en toelichten met voorbeelden.
De verschillende schakels van een voedselketen ontdekken en identificeren, voedselrelaties in een voedselweb/piramide weergeven en zelf een voedselweb/piramide opstellen en interpreteren.
Planten en dieren kunnen situeren in het planten- en dierenrijk op basis van uitwendige kenmerken en levenswijze/verrichtingen.
Verwoorden dat planten en dieren zich op verschillende wijzen voortplanten en een verschillend ontwikkelingsproces doormaken.
De opbouw en werking van 8 stelsels van het menselijk lichaam beschrijven en verklaren. A.d.h.v. eenvoudige proeven en experimenten natuurkundige verschijnselen en technische inzichten aantonen en verklaren; en toepassingen van deze begrippen en principes herkennen in de directe omgeving.
Vlot werken met een dieren- en plantengids en een determinatiesleutel. Verantwoord omgaan met levend materiaal Respect opbrengen voor de natuur als geheel en bewust kiezen voor het behoud van de natuur. De natuur waarderen en beschermen.
Topografie België en Europa
Voorstellingen van onze leefwereld
Oriëntatie in de ruimte
Kosmografie (dmv eigen opzoekwerk+forum)
Reliëf en hydrografie
Weer en klimaat
Een globale kennis van de geschiedenis hebben, tot net niet nu. Dwz de actualiteit volgen en gebeurtenissen kunnen kaderen. Hierbij meerdere, “objectieve” bronnen hanteren.
De historisch-wetenschappelijke indeling van de geschiedenis kennen (tijdlijn): van elke periode de grote lijnen kennen wat de vier domeinen betreft (nl. politiek, sociaal, cultuur en economie), net zoals de samenhang tussen deze domeinen. Nadruk ligt op continuïteit-discontinuiteit, niet op afzonderlijke details in de marge van maatschappelijke ontwikkelingen. …..
De grondbeginselen van de historische kritiek beheersen: kennis van de soorten bronnen en hoe ermee om te gaan, vaardig zijn hierin.
Een uitgebreid mentaal referentiekader bezitten op eigen niveau.
De vaardigheden bezitten om op te zoeken wat men niet weet en om de gevonden info te beoordelen vanuit het eigen referentiekader.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Natuur

Cursussen

  • Cursus in zelfstudie

Handboeken

  • Dieren- en plantengids voor onderweg

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Ruimte

Cursussen

  • Cursus
Tijd

Handboeken

  • Onvoorspelbaar verleden

Evaluatie

Voorwaarde om te slagen : een student kan enkel een credit behalen voor dit onderdeel, als hij/zij voor elk deelgebied slaagt.


Natuur
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Tijd
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30% met mondelinge toelichting
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30% met mondelinge toelichting
Ruimte
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%