Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden Taal 1


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Brepoels Maria
  • Truyts Christel

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Verwachte beginsituatie: eindcompetenties secundair onderwijs

Vereiste voorkennis: eindcompetenties Inhoudelijk Expert Nederlands 1, namelijk
- inzicht in hoe het proces van de opbouw van de woordenschat verloopt en volgens welke stappen woorden kunnen worden aangeleerd
- inzicht in de eisen die literaire teksten stellen aan hun lezers en kunnen beoordelen welke boeken in literair en pedagogisch opzicht waardevol zijn voor lezers
- inzicht in de eisen waaraan poëzie moet voldoen
- inzicht in de principes waarop de spelling steunt en de spellingstrategieën die een schrijver hanteert
- weten hoe men als volwassene gesprekken kan voeren met kinderen die hun taalontwikkeling ondersteunen

Eindcompetentie

Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel (zie Basiscompetenties Leraar lager Onderwijs):
(1. GESPREKKEN VOEREN met kinderen als volwaardige gesprekspartners, zowel individueel als in groep, over onderwerpen die door alle partners aangebracht kunnen worden en dit om de taalontwikkeling te ondersteunen, d.w.z. zorgen voor een begrijpelijk en interactief taalaanbod, taalproductie stimuleren en feedback geven op talige uitingen van leerlingen : zie Inhoudelijk Expert Nederlands 1)
2.het BEGRIPPENKADER van alle kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool
3.de TAALVAARDIGHEID van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten
- de taalvaardigheden LUISTEREN EN SPREKEN van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten
- de SPELLINGVAARDIGHEID van alle kinderen verhogen
4.de LITERAIRE COMPETENTIE van alle kinderen stimuleren
- een LEESOMGEVING kunnen creëren om de ontwikkeling van de literaire competentie van kinderen te stimuleren
- een POEZIEOMGEVING kunnen creëren waarin kinderen van poëzie kunnen genieten, waarin ze hun beleving van een gedicht kunnen uiten en waarin ze hun eigen beleving via muzisch taalgebruik kunnen uiten
5. LEERPLANNEN en EINDTERMEN kunnen hanteren

Inhoud

Zie competenties

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
  • Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
  • Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie



Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%