Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Godsdienst 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Oefensessie
Begincompetentie
Zie eindcompetenties godsdienst 1 en RZL van 1 BALLO
Zie eindcompetenties BVK 3 van 2 BALLO
Eindcompetentie
De student:
- enthousiasmeert kinderen voor het vak godsdienst vanuit een eigen positieve attitude voor religie, zingeving, levensbeschouwing en godsdienst.
- beheerst de basiskennis van het vak rooms-katholieke godsdienst van de basisschool.
- is vertrouwd met de inhoud van het leerplan rooms-katholieke godsdienst lager onderwijs.
- achterhaalt de levenbeschouwelijke achtergrond van de kinderen.
- integreert leerinhouden en leerervaringen van het vak godsdienst in een samenhangend onderwijsaanbod.
- maakt zinvragen bespreekbaar zodat zelfontplooiing op levensbeschouwelijk vlak bij kinderen mogelijk wordt.
- maakt levensbeschouwelijke thema’s uit de actualiteit bespreekbaar in de klas.
- beschrijft de belangrijkste aandachtspunten en concrete activiteiten i.v.m. het omgaan met kinderen die geconfronteerd worden met belangrijke levensmomenten.
- past een aangepaste evaluatievorm toe binnen het vak godsdienst.
- situeert kinderen binnen de fasen van geloofsontwikkeling en morele ontwikkeling.
- formuleert, op basis van het leerplan en in functie van het onderwerp, gepaste doelstellingen.
- beoordeelt, op basis van het leerplan, de doelstellingen uit handleidingen godsdienst lager onderwijs kritisch.
- selecteert leerinhouden en leerervaringen op basis van actualiteit, beginsituatie en inbreng van de kinderen.
- kiest gepast materiaal om rond een levensbeschouwelijk thema te werken.
- vindt op de Thomas-website van de KUL lesinformatie en lesmateriaal bij een bepaald onderwerp.
- past een geschikte gespreksvorm toe om doelgerichte communicatie rond een levensbeschouwelijk thema mogelijk te maken.
- omschrijft de resultaten van recent onderzoek en hedendaagse ontwikkelingen i.v.m. geloofsgroei en –beleving.
Inhoud
Zie inhoud godsdienst 1 en RZL van 1 BALLO
De student:
- beheerst de kennis van het vak rooms-katholieke godsdienst van de basisschool.
- is vertrouwd met de inhoud van het leerplan rooms-katholieke godsdienst lager onderwijs.
- omschrijft de eigenheid van het christelijk geloof ten opzichte van andere geloofsovertuigingen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen
Uitrustings- en werkmateriaal
- Kinderbijbel naar keuze, maar volgens de criteria voor een GOEDE kinderbijbel die in de cursus vermeld staan.
- Nieuwe Bijbelvertaling online
- Thomas-website van de KUL
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |