Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Frans 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
De studenten hebben de competenties van het opleidingsonderdeel Frans 1 verworven op voldoende wijze.
Eindcompetentie
- Beginsituatie van de leerlingengroep en de klas beschrijven door bevraging bij de mentor.
- Kinderen observeren.
- Vertrouwd zijn met de leefwereld van lagere schoolkinderen.
- Basis-, verbredings- en verdiepingsdoelen kiezen op basis van eindtermen en leerplannen, ontwikkelings- en leerlijnen en concreet operationeel formuleren gericht op de totale persoonlijkheid van het kind en vanuit het geloof in de groeikracht van ieder kind.
- Leeractiviteiten selecteren op basis van doelstellingen en beginsituatie.
- Inhouden doelgericht structuren in leerstappen en thema’s.
- Aangepaste werkvormen en groeperingsvormen kiezen en uitwerken in overeenstemming met de beginsituatie en de doelstellingen en waarbij variatie in leerling-leerkrachtsturing wordt nagestreefd.
- Leermiddelen en materialen kiezen en aanpassen in functie van de doelstellingen en de beginsituatie.
- Leerproduct (en –proces) tijdens en na de les evalueren en rapporteren in functie van het bevorderen van de ontwikkeling van kinderen en het bijsturen van de aanpak.
- Basiskennis en basisvaardigheden beheersen en leergebiedoverschrijdende thema’s volgen.
- De verworven basiskennis en –vaardigheden toepassen in de pedagogisch-didactische praktijk.
- De student kan integratie tussen en/of binnen verschillende vakken/vakdomeinen nastreven.
- Leerinhouden aanpassen aan interesses, niveau en leeftijd van de kinderen.
- Inzichten die in de opleiding worden aangereikt onder begeleiding integreren in een lesvoorbereiding.
- Verschillende bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen
- De ervaringsgerichte indicatoren voor goed onderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten van het eigen onderwijs.
- De student is creatief ingesteld, kan alternatieven ontwikkelen en staat er kritisch tegenover.
- Schrijfvaardigheden (Nederlands en Frans) :
* ideeën en gedachten helder en duidelijk noteren.
* de regels van de taalsystematiek toepassen.
* spelling- en tekstconventies (lay-out, …) verzorgen.
- Basiskennis en basisvaardigheden beheersen vakdidactiek Frans.
• Expressieve vaardigheden Frans :
o Zich op natuurlijke wijze expressief uiten (mimiek, gebaar, houding).
o Duidelijk verstaanbaar spreken (articulatie, stemvolume, tempo, intonatie).
• Spreekvaardigheden Frans:
o Ideeën en gedachten helder en duidelijk verwoorden.
o De regels van de taalsystematiek toepassen.
Inhoud
1. Taalkundige competenties
1.1. Lexicale vaardigheden
1.2. Morfo-syntactische vaardigheden
2. (Inter)-culturele competenties
3. Communicatieve competenties
3.1. Luistervaardigheid
3.2. Leesvaardigheid
3.3. Gespreksvaardigheid
3.4. Spreekvaardigheid
3.5. Schrijfvaardigheid
4. Taalleervaardigheden
5. Vakdidactische competenties
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Grammaire trajet
- Vocabulaire progressif du français avec 250 exercices, niveau intermédiaire
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De student is geslaagd als zowel op het schriftelijk als het mondeling examen en op de opdracht de helft wordt behaald.
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 40% | | Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 20% | | Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | |