Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Wiskunde 3


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Hawrijk Ilona

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben.
    Inhoud basiskennis en - vaardigheden niveau leerlingen en leerkracht basisschool uit wiskunde 1 en 2 (1 BALLO).
    Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.
    In staat zijn om logisch te redeneren.
    Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.

    Eindcompetentie

    De student kan:
    - kinderen enthousiasmeren voor het leergebied wiskunde vanuit een eigen positieve attitude voor wiskunde;
    - basiskennis en basisvaardigheden i.v.m. leerinhouden wiskunde flexibel en creatief toepassen in zijn pedagogisch-didactische aanpak
    - in het onderwijsaanbod (zie leerinhoud) horizontale (= vakoverschrijvende) en verticale (=leerlijnen) verbanden onderkennen, en de horizontale verbanden integreren in het eigen onderwijsaanbod (stageactiviteiten);
    - de leerinhouden aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen;
    - de organisatie van de volgende werkvormen voorbereiden en toepassen: doceren, demonstreren, onderwijsleergesprek, partnerwerk, hoekenwerk en leerwandeling;
    - basis-, verbredings- en verdiepingsdoelen kiezen en realiseren op basis van eindtermen en leerplannen, ontwikkelings- en leerlijnen.
    - leeractiviteiten, leermiddelen, ruimte en wiskundige materialen selecteren en aanpassen i.f.v. de hoger vernoemde doelstellingen en de beginsituatie;
    - verschillende bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen, inclusief artikels uit praktijkpublicaties;
    - het eigen vormingsaanbod situeren en integreren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen en in het geheel van het onderwijsaanbod.

    Inhoud

    Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool (4 CU SB 20 uur):
    - Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten)
    - Metend rekenen (Oppervlakteberekening, Volumeberekening, Schaal)
    - Meetkunde (Ruimtelijke oriëntatie, Vormleer, Meetkundige relaties, Toepassingen)


    Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool (32 CU SB 50 uur):
    De leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor:
    - Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten)
    - Metend rekenen (Volumeberekening, Schaal)
    - Meetkunde (Ruimtelijke oriëntatie, Vormleer, Meetkundige relaties, Toepassingen)


    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Wiskunde 1998 Leerplan

    Evaluatie

    Eerste examenkans:

    Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool :
    Schriftelijk
    Slaagnorm: 75 %
    Aandeel: 40% van het te behalen credit wiskunde

    Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool :
    Mondeling
    Slaagnorm: 50 %
    Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde

    Examentaak
    Af te geven voor de Kerstvakantie.
    Aandeel: 10% van het te behalen credit wiskunde

    Je kan niet slagen als je niet minstens 8/20 haalt voor elk onderdeel afzonderlijk.
    Voorwaarde blijft wel dat je gewogen gemiddelde minstens 50% is.

    Tweede examenkans:

    zelfde verdeling
    Examentaak: Indienen op de dag van het examen.



    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen40%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten10%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten10%