Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Wiskunde 3
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben.
Inhoud basiskennis en - vaardigheden niveau leerlingen en leerkracht basisschool uit wiskunde 1 en 2 (1 BALLO).
Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.
In staat zijn om logisch te redeneren.
Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.
Eindcompetentie
De student kan:
- kinderen enthousiasmeren voor het leergebied wiskunde vanuit een eigen positieve attitude voor wiskunde;
- basiskennis en basisvaardigheden i.v.m. leerinhouden wiskunde flexibel en creatief toepassen in zijn pedagogisch-didactische aanpak
- in het onderwijsaanbod (zie leerinhoud) horizontale (= vakoverschrijvende) en verticale (=leerlijnen) verbanden onderkennen, en de horizontale verbanden integreren in het eigen onderwijsaanbod (stageactiviteiten);
- de leerinhouden aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen;
- de organisatie van de volgende werkvormen voorbereiden en toepassen: doceren, demonstreren, onderwijsleergesprek, partnerwerk, hoekenwerk en leerwandeling;
- basis-, verbredings- en verdiepingsdoelen kiezen en realiseren op basis van eindtermen en leerplannen, ontwikkelings- en leerlijnen.
- leeractiviteiten, leermiddelen, ruimte en wiskundige materialen selecteren en aanpassen i.f.v. de hoger vernoemde doelstellingen en de beginsituatie;
- verschillende bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen, inclusief artikels uit praktijkpublicaties;
- het eigen vormingsaanbod situeren en integreren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen en in het geheel van het onderwijsaanbod.
Inhoud
Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool (4 CU SB 20 uur):
- Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten)
- Metend rekenen (Oppervlakteberekening, Volumeberekening, Schaal)
- Meetkunde (Ruimtelijke oriëntatie, Vormleer, Meetkundige relaties, Toepassingen)
Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool (32 CU SB 50 uur):
De leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor:
- Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten)
- Metend rekenen (Volumeberekening, Schaal)
- Meetkunde (Ruimtelijke oriëntatie, Vormleer, Meetkundige relaties, Toepassingen)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Evaluatie
Eerste examenkans:
Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool :
Schriftelijk
Slaagnorm: 75 %
Aandeel: 40% van het te behalen credit wiskunde
Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool :
Mondeling
Slaagnorm: 50 %
Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde
Examentaak
Af te geven voor de Kerstvakantie.
Aandeel: 10% van het te behalen credit wiskunde
Je kan niet slagen als je niet minstens 8/20 haalt voor elk onderdeel afzonderlijk.
Voorwaarde blijft wel dat je gewogen gemiddelde minstens 50% is.
Tweede examenkans:
zelfde verdeling
Examentaak: Indienen op de dag van het examen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 10% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 10% | |