Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Muzische vorming 3


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Van Den Eynde Tine
  • Frederickx Julia
  • Smolderen Vera

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

op vlak van bezieling en bevlogenheid
benadert de student dingen, mensen en waarden vanuit een muzische grondhouding
voelt de student de eigenheid van het muzische aan en waardeert het

op vlak van beschouwen en creëren
ervaart de student een zintuiglijke waarneming, een gevoelen of een gedachte intens en betekenisvol

op vlak van diversiteit en esthetiek
benadert de student kunst of kunstzinnige expressie uit verschillende culturen met een open houding

Eindcompetentie

1. de leraar als begeleider van leerprocessen

De student:
- kiest op basis van eindtermen en leerplannen passende basis-, verbredings- en vakoverschrijdende doelen en formuleert deze concreet in functie van de beoogde ontwikkeling van kinderen
- laat zich (soms) inspireren door ideeën, technieken, ... van een bepaalde kunstenaar bij het uitwerken van activiteiten voor kinderen
- maakt vanuit domeinspecifieke eindtermen transfer naar andere MUVO-domeinen en naar andere leergebieden


2. de leraar als opvoeder

De student:
- activeert en enthousiasmeert kinderen en daagt hen uit vanuit de eigen muzische beleving in functie van de totale persoonlijkheidsontwikkeling


3. De leraar als inhoudelijk expert

De student:
- heeft inzicht in de motorische ontwikkeling van kinderen
- toont aan dat hij actief op zoek gaat naar een ongewone benadering van de werkelijkheid (associëren, divergent en convergent denken, conceptueel denken, ...)
- hanteert materialen, technieken, vaardigheden en begrippen van de verschillende domeinen op een geïntegreerde manier binnen het proces van beschouwen en creëren
- communiceert over aspecten van vorm, inhoud, techniek en expressie van kunst en kunstzinnige expressie


4. De leraar als organisator

De student:
- kan een aanbod voor kinderen uitwerken dat uitnodigt en uitdaagt om indrukken op te doen en zich ermee / erover uit te drukken


10. De leraar als cultuurparticipant

De student:
- verkent verschillende publicaties, initiatieven en verenigingen voor kunsteducatie voor kinderen

Inhoud

Focus ligt op het proces om vanuit reflectie (op eigen muzische grondhouding, kennis en vaardigheden) transfermogelijkheden te creëren naar het eigen muzisch-didactisch handelen in de stageschool.
Vanuit LO en de muzische domeinen beweging, beeld, muziek en media wordt verder geïntegreerd en verdiepend gewerkt.

Vanuit een muzische gezindheid worden begrippen verder uitgediept en toegelicht met speciale aandacht voor ontwikkelingsdoelen, differentiatie, methodiek, eindtermen en leerplan, bewegingsintegratie, houdingsopvoeding en specifieke aspecten m.b.t. het zwemonderwijs en rugpijnpreventie.

De domeineigen aspecten worden verder verkend, uitgediept en toegelicht ondermeer vanuit concrete muziekactiviteiten. Daarbij wordt vertrokken vanuit een muzische visie op de muzikale ontwikkeling van kinderen. Naast methodiek en eindtermen/leerplan is er speciaal aandacht voor differentiatie binnen muziekactiviteiten, omgaan met diversiteit binnen muzikale opvoeding en integratie met andere vakken.

Door middel van actieve, productieve, receptieve en reflectieve kunstbeleving wordt het inzicht verruimd in verschillende aspecten van kunstenaars, kunststromingen en kunstuitingen van onze en van andere culturen, van vroeger en van nu. Vanuit dat inzicht worden diverse inhouden vertaald naar muzische activiteiten voor de lagere school.

Vanuit het zintuiglijk waarnemen, het creatief denken, het experimenteren en het vormgeven wordt er gestreefd naar het aanwenden van materialen, technieken, begrippen en vaardigheden op een oorspronkelijke manier, vanuit een bepaald concept of thema.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen25%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen25%