Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Begeleiden van kinderen 3
Docenten
- Claes Karen
- Elst Ineke
- Velghe Christiane
- Vermeulen Catherine
- Peeters Ann
- De Geyter Mik
- Verbruggen Werner
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Groepswerk
Begincompetentie
Eindcompetenties begeleiden van kinderen 1
Eindcompetenties begeleiden van kinderen 2
Eindcompetentie
1. De studenten kunnen lesvoorbereidingen maken met oog voor
- nauwkeurig in kaart brengen van beginsituatie
- kiezen en formuleren van doelstellingen
- leerplandoelen
- omschrijven van leerinhoud
- kiezen en ontwerpen van leermiddelen
- doelgerichte opbouw (fasering)
- kiezen en uitwerken van werkvormen
- betrokkenheid
- praktische organisatie
2. De studenten kunnen een aantal basisprincipes van klasmanagement toepassen:
- afspraken maken bij aanvang van een stage
- afspraken maken in het belang van een vlot verloop van bepaalde activiteiten
- omgaan met/reageren op ongewenst gedrag
- tussenkomsten doen gericht op een positieve taakbeleving: feedback geven + inspelen op faalangst van leerlingen
- remediëringstechnieken
3. De studenten kunnen leerlingestuurde werkvormen voorbereiden,organiseren en begeleiden.
- extra takensystemen m.i.v. werkwinkel
- individueel zelfstandig werk m.i.v. contractwerk
- groepswerk m.i.v coöperatief groepswerk
- duowerk m.i.v. tutorwerk
- hoekenwerk
4. De studenten kunnen evaluaties voorbereiden, uitvoeren en verwerken.
- De studenten kunnen de kwaliteitskenmerken (betrouwbaarheid, validiteit, objectiviteit) van didactische evaluatie hanteren bij het beoordelen en ontwerpen van een evaluatie die past in een assesmentcultuur.
- De studenten kunnen een schriftelijke toets opstellen, afnemen en analyseren met het oog op vervolgonderwijs en/of differentiatie en remediëring.
- De studenten kunnen een aantal andere evaluatiemethoden kritisch beoordelen of gebruiken: observatiechecklist, beoordelingsschaal, criterialijsten voor werkstukken, vragenlijst, tentoonstelling, stellingenspel, ...
- De studenten kunnen formatief evalueren met nadruk op feedback geven als alternatief voor 'punten'.
- De studenten kunnen zowel leerproducten als leerprocessen evalueren.
Inhoud
1. didactische componenten uit leerlinggericht onderwijsmodel (herhaling 1 BALLO)
- Didactische beginsituatie
- Doelstellingen
- Werkvormen: OLG, LG, DEMO, ZW, DUOWERK
- Betrokkenheid en betrokkenheidsbepalende factoren
2. klasmanagement
- afspraken maken
- straffen / belonen
- effectieve kritiek, complimenten, faalangst
- remediëringstechnieken
3. leerlingestuurde werkvormen
- extra takensystemen m.i.v. werkwinkel
- individueel zelfstandig werk m.i.v. Contractwerk
- groepswerk m.i.v coöperatief groepswerk
- duowerk m.i.v. tutorwerk
- hoekenwerk
4. evaluatie:
- de kwaliteitskenmerken (betrouwbaarheid, validiteit, objectiviteit) van didactische evaluatie
- evaluatie als proces van verzamelen van informatie, beschrijven, beoordelen en rapporteren
- checklist schriftelijke toets
- klassikale analyse
- observatiechecklist, beoordelingsschaal, criterialijsten voor werkstukken, vragenlijst, tentoonstelling, stellingenspel, peer/self/coassesment, evaluatiegesprekken ...
- formatief en summatief evalueren / assessmentcultuur - testcultuur
- proces- en productevaluatie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Module 5
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 6
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het examen is een combinatie van mondeling / schriftelijk examen en een aantal opdrachten. De examentaken worden in aparte documenten uitvoering toegelicht bij aanvang van de respectievelijke module.
Module 5 |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 30% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 70% | | Module 6 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 80% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 80% | |