Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Wiskunde 1
Docenten
- Hawrijk Ilona
- Van de Ven Maria
- Velghe Christiane
- De Geyter Mik
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben. In staat zijn om logisch te redeneren. Een positieve houding hebben t.o.v. wiskunde. Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.
Eindcompetentie
De student :
- enthousiasmeert kinderen voor het leergebied wiskunde vanuit een eigen positieve attitude voor wiskunde;
- beheerst de basiskennis en de basisvaardigheden i.v.m. leerinhouden wiskunde 1 en kan deze toepassen als voorbereiding op haar/zijn pedagogisch-didactische aanpak;
- onderkent in het onderwijsaanbod (zie leerinhoud) horizontale en verticale verbanden
- past de leerinhouden aan aan de leeftijd en het niveau van de kinderen.
Inhoud
Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool
De volgende leerinhouden beheersen: (10 CU SB: 20 uur)
- Getallenkennis: breuken en kommagetallen, procenten, delers en veelvouden, getallen schatten en afronden
- Bewerkingen: rekenwijzen, eigenschappen, hoofdrekenen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, breuken, kommagetallen)
- Cijferen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen
- Procenten en verhoudingen
- Schattend rekenen
Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool : (12 CU SB: 20 uur)
De leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor:
1. Getallenkennis: natuurlijke getallen, getalbegrip, getalstructuur, andere talstelsels, tellen
2. Bewerkingen met natuurlijke getallen
- Hoofdrekenen met natuurlijke getallen: optellen en aftrekken (exact rekenen en schatten rekenen), vermenigvuldigen en delen (exact en schattend)
- Cijferen met natuurlijke getallen: optellen en aftrekken, vermenigvuldigen en delen
3. Toepassingen: statistische basisbegrippen en werken met diagrammen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Evaluatie
Toelichting bij schriftelijk examen:
Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool
Schriftelijk
Slaagnorm: 75 %
Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde
Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool
Schriftelijk
Slaagnorm: 50 %
Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |