Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Wereldoriëntatie 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vermeulen Catherine
  • Helsen Nathalie
  • De Geyter Mik

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Studiereis/excursie
  • Zelfstudie
  • Groepswerk
  • Werkcollege

Begincompetentie

Tijd en maatschappij:
De eindtermen van het secundair onderwijs.

Natuur en technologie:
De eindtermen van het secundair onderwijs.

Eindcompetentie

Tijd en maatschappij:
- De student beheerst de leerinhouden en vaardigheden wereldoriëntatie-tijd en maatschappij van de lagere school.
- De student brengt de verworven leerinhouden wereldoriëntatie op een didactisch verantwoorde manier inzichtelijk over en / of diept ze uit.

Natuur en technologie:
- Basisbegrippen bij de beschrijving (bouw en fysiologie) van planten en dieren correct hanteren.
- Verbanden kunnen leggen tussen de bouw en levenswijze/levensverrichten van planten en dieren.
- Aanpassingen van planten en dieren aan seizoenscondities beschrijven, verklaren en toelichten met voorbeelden.
- De verschillende schakels van een voedselketen ontdekken en identificeren, voedselrelaties in een voedselweb/piramide weergeven en zelf een voedselweb/piramide opstellen en interpreteren.
- Vlot werken met een dieren- en plantengids en een determinatiesleutel.
- Vaardigheden ontwikkelen in het oplossen en zelf formuleren van waarnemingsopdrachten.
- Zelf een proef kunnen opstellen en verklaren.
- Vertrouwd raken met didactische aanpak W.O.-natuur-onderwijs: aanschouwelijkheids- en zelfwerkzaamheidsprincipe.
- Verantwoord omgaan met levend materiaal.
- Respect opbrengen voor de natuur als geheel en bewust kiezen voor het behoud van de natuur.
- De natuur waarderen en beschermen.

Inhoud

Tijd en maatschappij:
- Via een groepsopdracht werken aan een attitude om dagelijks in de media de actualiteit te volgen.
- Chronologieën: inzicht krijgen in de historisch-wetenschappelijke chronologie en in de chronologie van de derde graad basisonderwijs volgens de verschillende leerplannen.
- Historische sporen.
- Aandacht voor WO-tijd en maatschappij binnen de thema’s “Mijn familie” (o.a. aandacht voor historische sporen die verwijzen naar de verschillende generaties aan de hand van een individuele taak) en “De stad” (o.a. leerwandeling in Mechelen en aandacht voor de plaatselijke sporen en geschiedenis).
- Algemene geschiedenis: Oudste Tijden (… - 800 v. C.) , de Oudheid of de tijd van Grieken en Romeinen (800 v. C. – 500 na C.) , de Middeleeuwen of de tijd van burchten en steden (500 na C. – 1500 na C.) , en het begin van de Nieuwe Tijd of de tijd van vorsten en ontdekkingen (16de eeuw).
- Link met didactische vaardigheden en tips rond tijd, chronologie, streekgeschiedenis, bronnenmateriaal, historische kaart, museumbezoek, leerwandeling, …

Natuur en technologie:
- Herhalen en inoefenen van de terminologie gebruikt bij het beschrijven vn een plant (kruidachtige zaadplant)en een dier (ongewerveld dier).
- Opfrissen van enkele termen i.v.m. levensverrichtingen van plant en dier (bestuiving, bevruchting, voeding, ...)
- De voornaamste levensverrichtingen van plant en dier i.v.m. bescherming (tegen winterkoude, uitdroging, ...), groei (fotosynthese, voeding, wateropname, ademhaling), voortzetten van de soort (zaadvorming en -verspreiding, sporenvorming, ...)met eenvoudige woorden en voorbeelden omschrijven.
- Houtige planten (en hun bladeren, vruchten, takken) beschrijven, gebruikmakend van de juiste terminologie. (idem voor zwammen, varens en mossen)
- Enkele soorten bomen en struiken herkennen en benoemen.
- Verschillende schakels van een voedselketen identificeren, voedselrelaties weergeven in een voedselweb en een voedselpiramide opstellen.
- Interactievormen tussen organismen onderscheiden.
- Aanpassingen van dieren aan wintercondities toelichten.
- De verschillende lagen van het bos opsommen en aanduiden.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
  • De hoofdlijnen van de algemene geschiedenis: achtergrondinformatie bij de uitwerking van het leerplan voor de basisschool - deel 1
  • De hoofdlijnen van de algemene geschiedenis: achtergrondinformatie bij de uitwerking van het leerplan voor de basisschool - deel 2
  • Dieren- en plantengids voor onderweg

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen90% WO natuur en technologie + WO tijd en maatschappij voor elk onderdeel minimaal 50 % halen
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen90% idem aan eerste examenkans
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten10% WO-tijd en maatschappij
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten10% WO- tijd en maatschappij