Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Religie, zingeving en levensbeschouwing 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Uytterhoeven Tom

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Algemene begincompetenties BALLO.
Voor deze cursus wordt geen voorkennis verwacht van de studenten. De studenten moeten wel in staat zijn tot kritische reflectie op tekst- en beeldmateriaal. Een aantal teksten bevatten theologische en/of filosofische vaktermen,die echter voldoende toegelicht zullen worden. Er wordt vooral een zekere bereidheid verwacht om op een theoretisch niveau na te denken over de betekenis - voor zichzelf en voor kinderen - van het lerarenberoep.

Eindcompetentie

1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1. De leraar kan omgaan met de diversiteit van de groep.
(a) De student kent de concepten "exclusivisme", "integrisme", "relativisme" en "pluralisme".
(b) De student kan kritisch reflecteren op deze concepten en argumenteren welk concept zijn/haar voorkeur krijgt in het omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit.

2. De leraar als opvoeder
2.3. De leraar kan door attitudevorming lerenden op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
De student kan waardenopvoeding situeren in het onderwijs.
De student kan de centrale gedachte in enkele basisteksten over het doel van onderwijs en over het opvoedend aspect van onderwijs aanduiden.
De student kan kritisch reflecteren over stellingen i.v.m. de relatie tussen onderwijs en individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.

3. Leraar als inhoudelijk expert
3.1. De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden en de leergebiedoverschrijdende thema's volgen.
(a) De student kan de rol van onderwijs in het omgaan met zinvragen binnen het hedendaagse westerse samenlevingsmodel omschrijven.
(b) De student kan de mogelijke bijdrage van het christendom en andere levensbeschouwingen aan het onderwijs in grote lijnen schetsen.

5. De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.3. De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
(a) De studenten kunnen reflecteren over het eigen functioneren vanuit levensbeschouwelijke inzichten.

10. De leraar als cultuurparticipant
10.1. De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch onderscheiden.
(a) De student kan eigen mening verantwoorden vanuit een levensbeschouwelijke visie.
(b) De student kan levensbeschouwelijke vragen formuleren.
(c) De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor de opbouw van een eigen betekeniskader.
(d) De student kan reflecteren op het eigen levensbeschouwelijke positie.














Inhoud

(1) Deze cursus heeft als bedoeling je de nodige kennis en vaardigheden te bieden om (a) je eigen identiteit te verkennen (b) in relatie met het beroep van leraar.
(2) Je verwerft doorheen deze cursus inzicht in de levensbeschouwelijke aspecten van het beroep "leraar": je eigen levensbeschouwelijke bril, de levensbeschouwelijke verscheidenheid in de samenleving en in de klas,..;
(3) Tenslotte wil deze cursus je ook een referentiekader bieden i.v.m. het opvoedend karakter van onderwijs: welk(e) mensbeeld(en) kunnen het uitgangspunt vormen van onderwijs.

Enkele vragen waarover in de cursus wordt nagedacht:
* Wat is de mens?
* Wie ben ik als mens?
* Wat voor leraar wil ik zijn?
* Welke blik op het leven heb ik?
* Is er een God?
* Is er maar één God?
* Waarom/waartoe opvoeden?
* Evolutie... of God?
* ...

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

De evaluatie gebeurt op basis van een paper. De vereisten voor de paper worden tijdens de eerste les toegelicht.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten0%