Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel (zie Basiscompetenties Leraar lager Onderwijs):
1. Basiscompetenties Nederlands:
a)inzicht hebben in
• de eigenheid en de communicatieve functie van verschillende tekstsoorten
• hoe een tekst in elkaar zit (met tekst bedoelen we : elke boodschap, mondeling of schriftelijk), nadenken over de opbouw en samenhang van een tekst)
• het taalsysteem op het vlak van zinnen en woorden
• het spellingsysteem van het Nederlands
b)kunnen
• zich vlot mondeling uitdrukken zonder articulatiestoornissen
• verschillende soorten teksten bij en voor het functioneren op klas- en schoolniveau met begrip lezen
• zich vlot schriftelijk uitdrukken in verschillende omstandigheden en daarbij het taalsysteem van het Nederlands toepassen (in lesvoorbereidingen, examens, opdrachtenformulering naar kinderen toe, ...
• het spellingsysteem correct toepassen
c) willen werken aan en bewust zijn van eigen werkpunten op het vlak van mondelinge en schriftelijke taal
2. de LITERAIRE COMPETENTIE van alle kinderen stimuleren
- de eigen literaire competentie ontwikkelen
- een leesomgeving kunnen creëren met activiteiten die de ontwikkeling van de literaire competentie van kinderen stimuleren
- een poëzieomgeving kunnen creëren waarin kinderen van poëzie kunnen genieten, waarin ze hun beleving van een gedicht kunnen uiten en waarin ze hun eigen beleving via muzisch taalgebruik kunnen uiten
3. de SPELLINGVAARDIGHEDEN van alle kinderen verhogen
4. met kinderen nadenken over aspecten van het TAALSYSTEEM : zinnen en woorden
5. het BEGRIPPENKADER van alle kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool
6. de TAALVAARDIGHEID (in functionele contexten luisteren en spreken, schrijven en lezen) van alle kinderen verhogen in taalactiviteiten
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
- Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 30% | competentie 5 en 6 : idem eerste examenkans | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 20% | schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 2 herleid naar 7 op 20.
| Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 20% | basiskennis en vaardigheden : idem eerste examenkans
| Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 30% | evaluatie competentie 5 en 6 | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 30% | literaire competentie : permanente evaluatie | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | evaluatie competentie 3 en 4 : permanente evaluatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 30% | literaire competentie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 20% | competentie 3 en 4 |