Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel (zie Basiscompetenties Leraar lager Onderwijs):
1. Basiscompetenties Nederlands:
a)inzicht hebben in
• het taalsysteem op het vlak van zinnen en woorden
• het spellingsysteem van het Nederlands
b)kunnen
• zich vlot en expressief mondeling uitdrukken zonder articulatiestoornissen
• verschillende soorten teksten bij en voor het functioneren op klas- en schoolniveau met begrip lezen
• zich vlot schriftelijk uitdrukken in verschillende omstandigheden en daarbij het taalsysteem van het Nederlands toepassen (in lesvoorbereidingen, examens, opdrachtenformulering naar kinderen toe, ...)
• het spellingsysteem correct toepassen
c) willen werken aan en bewust zijn van eigen werkpunten op het vlak van mondelinge en schriftelijke taal
2. de LITERAIRE COMPETENTIE van alle kinderen stimuleren
- de eigen literaire competentie ontwikkelen op het vlak van literatuur en poëzie
- een leesomgeving kunnen creëren om de ontwikkeling van de literaire competentie van kinderen te stimuleren
- een poëzieomgeving kunnen creëren waarin kinderen van poëzie kunnen genieten
3. de SPELLINGVAARDIGHEDEN van alle kinderen verhogen
- de basisregels van de spelling uitleggen aan kinderen (verlengingsregel, verenkelings- en verdubbelingsregel, de regels van de persoonsvormen van zwakke werkwoorden in de verleden tijd en de niet-klankzuivere voltooide deelwoorden van zwakke werkwoorden eindigend op –d)
- de woordbeelden van de weetwoorden met de kinderen opbouwen
4. met kinderen nadenken over aspecten van het TAALSYSTEEM : zinnen
- met de kinderen nadenken over onderwerp en gezegde, werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde, voorwerpen en bepalingen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Lezen
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Luisteren en Spreken
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Schrijven
- Leerplan Moedertaalopvoeding in de basisschool, Taalbeschouwing
- Leerplan Muzische Vorming, Muzisch taalgebruik (Deelleerplan)
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 40% | schriftelijk examen basiskennis en vaardigheden waarop studenten 50 % behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Nederlands 1 herleid naar 7 op 20.
Wat betreft verzorgd en expressief spreken, tonen studenten aan dat ze vooruitgang hebben geboekt en dat ze inspanningen hebben geleverd in het werken aan hun eigen mondeling taalgebruik. De norm verzorgd en expressief spreken moet behaald worden na afloop van Nederlands 3. | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 20% | evaluatie literare competentie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 40% | evaluatie basiskennis en vaardigheden : idem eerste examenkans | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 20% | evaluatie literaire competentie : idem eerste examenkans | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 20% | literatuurdossier : permanente evaluatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 20% | evaluatie competentie 3 en 4 | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | evaluatie competentie 3 en 4 : permanente evaluatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 20% | evaluatie literaire competentie |