Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Muzische vorming 2
Docenten
- Mertens Koenraad
- Van Den Eynde Tine
- Smolderen Vera
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Geen specifieke voorkennis vereist, wel open staan voor muzische ervaringen
en kunst waarderen in alle domeinen (beeld - muziek - taal/drama - beweging/dans - media).
Creastage
• muzische grondhouding (die met meer inzicht verder kan ontwikkelen) uitstralen?- creatieve ingesteldheid (die kan gestimuleerd worden bij zichzelf en anderen) tonen?- sociaal engagement (naar medestudenten) creëren / bestendigen
Eindcompetentie
ALS INHOUDELIJK EXPERT KAN DE STUDENT:
Het bewijs leveren de inhoud van de cursus ‘muziek’ en de cursus ‘beeld’ te beheersen.
Het bewijs leveren te kunnen zingen volgens de criteria:
- Binnen de stemomvang van de kinderstem zuiver kunnen zingen.
- De toon kunnen overnemen.
- Expressief kunnen zingen.
Indien je nog niet aan deze criteria beantwoordt, moet je minstens je vorderingen op dit domein in de loop van het academiejaar kunnen aantonen.
Een interactieve CD-rom, boekje of ontdekdoos uitwerken voor kinderen om beeldaspecten te verkennen via zintuiglijke en/of kunstbeleving.
Alleen of met een groepje studenten een voorstelling geven, waarbij, vanuit het aanbod van de cursus, een persoonlijke invulling gegeven wordt aan activiteiten die bij kinderen een ruime muzikale ontwikkeling beogen.
Tijdens deze voorstelling aantonen welke zijn/haar muzikale, mediale en beeldende vaardigheden zijn (geworden).
Creastage:
1. Begeleider van leerprocessen:
muzische en kunstzinnige eindtermen in het onderwijs realiseren;?- muzische ervaringen beleven en kunst waarderen in alle domeinen (beeld - muziek - taal/drama - beweging/dans - media);?- binnen het lessenpakket ruimte creëren voor concrete, toegepaste muzische projecten;??
2. Opvoeder: de meegemaakte manifestaties vertalen naar de klaspraktijk; vanuit een artistieke impuls/input kan?de student actieve methodieken aanbrengen, gebruiken of toepassen
3. Inhoudelijk expert: inzien dat het maatschappelijk beeld onvolledig is zonder een cultuur-esthetisch aanbod en dat het?als toekomstig leerkracht om diverse redenen noodzakelijk is om kinderen te stimuleren om “met?Kunst bezig te zijn” (= verbondenheid tussen onderwijs en maatschappij)?
4. Organisator: aangepaste werk- en organisatievormen kiezen en uitwerken?- opdrachten concreet formuleren?- middelen en materialen kiezen en aanpassen in functie van beperkte doelen en beginsituatie?- het gebruik van de ruimte voorbereiden?- een invulling van de beschikbare tijd voorzien
5. Innovator:?verdiept aangezet worden om vanuit zijn/haar verbeelding, fantasie en rekening houdend met de?belevingswereld en de fantasie van de kinderen, steeds een muzische grondhouding aan te nemen en?muzisch te werken.?
Attitudes?-actief zoeken naar situaties om zijn competenties te verbreden en te realiseren?- bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken
Inhoud
Kennis, vaardigheden en visie verwerven en ontwikkelen om met kinderen van de lagere school:
- muziek en geluiden te maken, te beluisteren, vast te leggen, op muziek te bewegen en erover te spreken.
- beelden te bekijken, te creëren en erover te spreken.
Inzicht verwerven in de ontwikkeling bij kinderen en weten hoe daaraan gewerkt kan worden in de lagere school:
- op vlak van muzikaliteit.
- op vlak van creativiteit.
- op vlak van zintuiglijke waarneming en beleving.
Inzicht verwerven in diverse muzikale, beeldende werkvormen en multi-media-technieken
om de ontwikkeling te stimuleren.
Elementaire basiskennis muziek kennen:
- klank-vorm-betekenismodel en de 5 domeinen.
- de klankaspecten: klankduur, -hoogte, -sterkte en –kleur.
- beginselen van notenleer en muziektheorie.
Elementaire basiskennis beeld / beeldende kunsten kennen:
- materiaal-vorm-betekenismodel (productfactoren) en de procesfactoren.
- de beeldaspecten: licht, kleur, vorm, lijn, compositie, ruimte en textuur.
- basis kunstinitiatie: kunst van vroeger / moderne stromingen / actuele kunst en het verband met de maatschappelijke context ervan kunnen uitleggen.
Vaardigheden:
- zingen.
- het ontdekken en ontwikkelen van de eigen muzikale vaardigheden m.b.t. muziek maken, bewegen, vastleggen, spreken en luisteren.
- het ontdekken en ontwikkelen van de eigen beeldende vaardigheden m.b.t. zintuiglijk waarnemen, indrukken opdoen en verwerken, verbeelden en creëren.
CREASTAGE:
besaat uit drie dagen op externe locatie (Dworp) waarin studenten ondergedompeld worden in het muzische domein met
oefeningen die fantasie prikkelen en creativiteit stimuleren, het zelfvertrouwen bevorderen;?- activiteiten die de kennismaking met verschillende artistieke middelen en training van muzische vaardigheden?tijdens deze driedaagse creastage aanzetten en/of stimuleren?- inzicht krijgen in het respectvol hanteren en omgaan met uitingen en uiteenlopende reflectie-wijzen van zichzelf en?anderen?- inzicht krijgen in het hanteren van uiteenlopende muzische reflectie-wijzen om terug te blikken op het proces en?het product van zichzelf en anderen?- oefeningen om vernieuwd en verdiept kennis te maken met alle medestudenten
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voorwaarde tot slagen:
deelname aan de creastage (of bij afwezigheid een opgelegde vervangstage tijdens een scchoolvakantie uitvoeren)
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 40% | inhoud cursus 'muziek' en cursus 'beeld' | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 40% | inhoud cursus 'muziek' en cursus 'beeld' | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 60% | |