Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Godsdienst 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Uytterhoeven Tom

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

- algemene begincompetenties BALLO

Eindcompetentie

1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1. De leraarkan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen:
(a) De studenten kunnen de levensbeschouwelijke achtergrond van de leerlingen achterhalen.
(b) De studenten kunnen de leerlingengroep situeren binnen de fasen van geloofsontwikkeling en morele ontwikkeling. (*)

1.5. De leraar kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen:
(a) De studenten kunnen gepast materiaal kiezen om rond eenvoudige bijbelverhalen en/of andere verhalen met een zingevingsdimensie te werken.

1.6. De leraar kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen:
(a) De studenten kunnen via de Thomas-website van de Associatie Leuven gepaste leermiddelen vinden bij een bepaald onderwerp.

1.8. De leraaar kan observatie en evaluatie voorbereiden:
(a) De studenten kunnen verwijzingen naar levensbeschouwelijke aspecten in het klaslokaal inventariseren.
(b) De studenten kunnen een verslag maken van een levensbeschouwelijke activiteit.

1.11. De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands.
(a) De studenten kunnen bijbelverhalen en/of verhalen met een zingevende dimensie expressief vertellen en/of voorlezen.

1.12. De leraar kan omgaan met de diversiteit van de groep.
(a) De studenten kunnen vanuit een empatische houding omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit binnen een leerlingengroep.

2. De leraar als opvoeder
2.1. De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.
(a) De studenten tonen respect voor de eigenheid en de diversiteit op levensbeschouwelijk vlak binnen een leerlingengroep.
(b) De studenten kunnen een veilig klasklimaat creëren waarin leerlingen onderling respectvol communiceren met elkaar rond levensbeschouwelijke thema's.

3. De leraar als inhoudelijk expert
3.1. De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden en de leergebiedoverschrijdende thema's volgen.
(a) De studenten beheersen de basiskennis die nodig is om het vak Rooms-Katholieke Godsdienst op basisschool-niveau te kunnen onderwijzen. (*)
(b) De studenten hebben inzicht in de visie op hedendaags godsdienstonderwijs, zoals ontwikkeld in het vigerende leerplan. (*)

Attitudes:
relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.
kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.
verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.

(*): Competenties die als eindcompetentie worden geëvalueerd binnen het opleidingsonderdeel. Overige competenties worden geëvalueerd als onderdeel van stage (atelier, observatie-opdracht,...) en/of module.

Inhoud

a) De cursus geeft de studenten inzicht in de hedendaagse visie op het vak godsdienst in de lagere school. Daartoe wordt de visietekst over godsdienstonderwijs van de Vlaamse bisschoppen bestudeerd. Daarnaast wordt aan de hand van drie metaforen voor hedendaags godsdienstonderwijs een persoonlijke reflectie op deze visietekst mogelijk gemaakt.
b) De cursus geeft de studenten de nodige basiskennis om lessen rooms-katholieke godsdienst in de lagere school te kunnen geven. Daartoe worden de invalshoeken uit het leerplan bestudeerd:
* fundamentele belevingen
* diversiteit
* beïnvloedingssystemen
* kerk
* Bijbel
* godsbeeld
* Jezusbeeld
* gebed, celebraties, sacramenten
* christelijk geïnspireerd handelen
c) De cursus behandelt de drie leerfasen van het godsdienstonderwijs in de lagere school: verkennen - verdiepen - verwerken/verankeren

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Het examen gebeurt schriftelijk en peilt naar de mate waarin de student de visie van het leerplan begrijpt en inzicht heeft in de besproken theologische grondbegrippen.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%