Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Begeleiden van kinderen 1
Docenten
- Truyts Christel
- De Vos Leen
- Verbruggen Veerle
- Van Den Eynde Tine
- Boon Tim
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen Secundair onderwijs
Eindcompetentie
MODULE 1
De student heeft inzicht in de ontwikkeling van 6 tot 12-jarigen (vormen van creativiteit, denk-, taal-, morele, sociale,... ontwikkeling).
De student heeft inzicht in de leefwereld waarin kinderen opgroeien.
De student heeft inzicht in (meervoudige) identitieit en diversiteit bij zichzelf en kinderen.
De student heeft inzicht in in hoe kinderen en de relatie tussen kinderen en volwassenen in diverse media worden voorgesteld.
De student heeft inzicht in de grondhouding van een opvoeder om een positief leefklimaat te creëren (empathie, aanvaarding en echtheid, voeding geven en grenzen stellen).
De student heeft inzicht in de basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs.
MODULE 2
De student heeft inzicht in de ervaringsgerichte visie op onderwijs volgens F. Laevers (welbevinden, betrokkenheid, bondenheid, leerkrachtstijl en betrokkenheidsverhogende factoren).
De student heeft inzicht in de muzische grondhouding.
De student kan welbevinden en betrokkenheid inschatten.
De student kan in interactie gaan met kinderen vanuit de grondhouding van een opvoeder (echtheid, aanvaarding en empathie) waarbij hij/zij aandacht toont voor een veilig klasklimaat (grenzen stellen, empathisch luisteren en ik-boodschappen) en een positief zelfbeeld van kinderen ondersteunt.
De stundent ontplooit zich als een muzisch mens.
De student kan voorlezen en vertellen voor kinderen.
De student kan gesprekken voeren met kinderen die de taalontwikkeling stimuleren.
De student kan vragen stellen en reageren op antwoorden van kinderen.
De student kan mondeling en schriftelijk opdrachten geven.
Inhoud
MODULE 1
Kinderen en hun leefwereld leren kennen en met kinderen omgaan (ruimer dan schoolcontext)
Het gaat onder meer om volgende inhouden:
- Ontwikkeling en de ontwikkeling van kinderen doorheen de lagere school :
• Denkontwikkeling
• Sociale ontwikkeling
• Morele ontwikkeling
• Taalontwikkeling
...
- De leefwereld van kinderen
- Beeldvorming over kinderen in diverse media
- Diversiteit, de kenmerken van identiteit en meervoudige identiteit
- Grondhouding van een opvoeder
- Beroepsprofielen/basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs
MODULE 2
Omgaan met kinderen als leerkracht en dit hoofdzakelijk als opvoeder en met een aanzet tot begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Het gaat onder meer om volgende inhouden:
• Ervaringsgericht onderwijs: welbevinden
• Ervaringsgericht onderwijs: betrokkenheid
• Ervaringsgericht onderwijs: verbondenheid
• Ervaringsgericht onderwijs: leerkrachtstijl
• Ervaringsgericht onderwijs: betrokkenheidsverhogende factoren
• Veilig klasklimaat: empathisch luisteren, ik-boodschappen en grenzen stellen
• Zelfbeeld
• Gesprekken voeren met kinderen die de taalontwikkeling stimuleren: taalaanbod, taalruimte en feedback
• Voorlezen en vertellen
• Vragen stellen en opdrachten geven
• Muzische grondhouding
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Module 1
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Module 2
Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
zie module-onderdelen (2 x 100% schriftelijk examen)
Module 1 |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Module 2 |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |