Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Atelier en stage 1
Docenten
- De Vos Leen
- Van Den Eynde Tine
- Boon Tim
- Velghe Christiane
Onderwijsvorm
- Practicum
- Oefensessie
- Stage/praktijkoefening
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs: sociale vaardigheden
Eindcompetentie
De stagedoelen zoals omschreven op de stage-evaluatie behalen op minimaal niveau. Deze stagedoelen omvatten:
- zich houden aan de afspraken rond stage (attitude)
- correct refereren en informatie kritisch verwerken
- observeren
- een correct en verzorgd bordschrift hanteren
- activiteiten voor kinderen uitwerken
- zelf lesvoorbereidingen opstellen volgens de opgelegde structuur
- bestaande activiteiten of lessen uitvoeren met kinderen
- eigengemaakte lessen uitvoeren met kinderen
- reflecteren op stage-ervaringen
Inhoud
ATELIER
- leren observeren
- informatievaardigheden met correct refereren
- activiteitenplan uitschrijven
- lesvoorbereiding maken
- attitudes
- bordschrift
- reflecteren
- ...
STAGE
Semester 1: observeren in een basisschool en activiteiten uitvoeren met kinderen
Semester 2: in een stageschool (gewoon onderwijs)
- observeren
- participeren
- lessen geven (eerst door anderen opgesteld later zelfgemaakte lessen).
Studenten staan per 2 in dezelfde stageklas.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Het eindcijfer wordt bepaald op basis van volgende criteria:
- deelname aan activiteiten
- tijdig indienen van opdrachten en materiaal
- stagemap volledig en ordelijk afgeven
- attitudes op de hogeschool en de stageschool
- feedback vragen
- interactie met de kinderen
- de hoeveelheid, de zwaarte en het weerkeren van werkpunten
- reflectievaardigheden
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |