Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Stage 2


Studiepunten14Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Simons An
  • Biesmans Myriam
  • Op de beeck Kim
  • Van Stijvoort Linda
  • Roels Elisabeth
  • Walschap Annelies
  • Marien Lucia
  • Maeseele Marie-Paule
  • Vanlommel Christiana
  • Loyens Sandra
  • Teunissen Els
  • Van Malderen Bernadette
  • Marit Kirsten
  • Schellens Tessa
  • Goovaerts Inge
  • Van Sanden Petrus
  • Provoost Lutgarde
  • Coorevits Sarah
  • de Badts Joyce
  • Tutenel Piet
  • Belde Isabelle

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Eindcompetenties stage 1

Eindcompetentie

1.1- a. Het meten van betrokkenheid en dit gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
- b. Het meten van welbevinden en dit gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
1.2 - a. Ontwikkelingsaspecten, ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken en concretiseren
- b. Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse, niveau en noden van de kls een doordacht aanbod creëren
- c. De visie van het EGO toepassen
1.3 Breed observeren in functie van hoeken, Z en B aanbod
1.4 Inhouden vertalen in hoeken, Z en B aanbod
1.5 Stimulerend tussenkomen en autonomie verlenen in hoeken, Z en B aanbod
1.6 TB en P op de eigen aanpak en aanbod, waarbij BTH en WBV centraal staan
1.7 De kleuters vlot begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters

2.1 –a. Een democratische klascultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op klasniveau
-b. Grenzen stellen, verantwoorden en ze doen naleven bij hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod
2.2 Uitingen en mogelijke oorzaken van een laag WBV bij kls onderkennen en algemene interventies opzetten om het WBV te verhogen
2.3 Vanuit de ervaringsgerichte basishouding gevoelig reageren op de beleving van kinderen
2.4 Terugblikken en plannen ? ifv bovenstaande competenties (ped. omgang) in PJ 2.

3.2 – a De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen (mbt PJ 2, module 4) gebruiken bij het voorbereiden van stage
- b De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen (mbt PJ 2, module 5) gebruiken bij het voorbereiden van stage

4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kls, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen
4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod
4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen
4.4 Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren

5.2 Zich de attitude eigen maken om te werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan in functie van de deelcompetenties waaraan ze werken in PJ 2

7.1 Zich breed informeren over de visie en werkwijze van de mentor mbt opvoeding en onderwijs. De werkwijze en de visie van de mentor vergelijken met de opleidingsvisie.
7.2 Participeren in de taken van de mentor in het schoolteam (bvb. toezicht, refter, …)
7.3 Overleggen met de directe betrokkenen in de klas en/of medestudenten (over het klasgebeuren, kleuters, eigen ped. en did. omgang)
7.6 Op een gepaste wijze communiceren met collega’s, directie en andere leden van het team, gebruik makend van het Standaardnederlands

10.2 - a. Culturele thema’s (actualiteit) bij kls vertalen in een rijk en boeiend aanbod (onze samenleving in de klas brengen: eerste vertaling van de actualiteit/culturele thema’s in het aanbod in de klas)




Inhoud

We kiezen voor het referentiekader van het ervaringsgericht begeleiden van kleuters volgens het CEGO.
De studenten hebben in het eerste jaar kennis gemaakt met het ervaringsgericht begeleiden van kleuters en voorzichtig de eerste stapjes gezet in het aanbieden van zelfstandig aanbod naar kleuters toe. In het tweede jaar van de opleiding is het de bedoeling dat de studenten zich daarnaast geleidelijk aan bekwamen in het aanbieden van begeleid aanbod. Op het einde van het tweede jaar, verwachten we dat ze in staat zijn om zelfstandig en met de nodige verantwoordelijkheidszin een kleuterklas op een ervaringsgerichte manier te begeleiden.
Er zijn 5 stageperiodes in 3 verschillende scholen. In het eerste semester doen de studenten tijdens 2 perioden stage in dezelfde school. Tijdens het tweede semester zijn er drie stageperiodes waarvan de eerste 2 in dezelfde school. Van de studenten wordt verwacht dat ze in de loop van het jaar bij elke leeftijdsgroep gestaan hebben. De vierde stage van het jaar staat in het teken van het begeleiden van de 2,5-jarigen. De studenten staan bij elke stage alleen (zonder mede-student) in de klas.
Alle opleidingsonderdelen focussen op het ervaringsgericht begeleiden van kleuters met het oog op het realiseren van brede en diepe ontwikkeling van alle competenties en basisattitudes die men voor een voorspoedig bestaan als individu en maatschappij onontbeerlijk acht. Aandacht gaat uit naar het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen, het ontwikkelen van een basisgevoel van verbondenheid en van de zin tot ondernemen. De studenten leren hoe de vakinhouden hier didactisch kunnen inpassen. Het geheel stelt hen in staat om in de klas een krachtig leef- en leerklimaat te creëren.
De opzet van de stages is telkens hetzelfde en met dezelfde ingrediënten. De studenten oefenen het doormaken van de zogenaamde actie-reflectiecyclus. Daartoe behoren momenten van observeren, plannen, realiseren, terugblikken en opnieuw plannen. Door tijdens de opeenvolgende stageperiodes veelvuldig te oefenen, krijgen ze die competenties steeds beter onder de knie.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkans - tweede examenperiode : 100% stage
Voor het opleidingsonderdeel wordt slechts één examenkans per inschrijving toegestaan. Geen tweede examenkans mogelijk

Volgtijdelijkheid: stage 2 ( van programmajaar 2) voorafgaand aan didactische oefeningen 2, zelfstandige stage en didactische stage 2 (van programmajaar 3)