Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Samen leven en leren


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Simons An
  • Marien Lucia
  • Maeseele Marie-Paule

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs.
Eindcompetenties programmajaar 1.

Eindcompetentie

1. leraar als begeleider:
1.2.a. ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken met betrekking tot de inhoud van 'samen leren en leven'.
1.2.b. op basis van de beginsituatie van de klas en de interesses, niveau en noden van de kleuters een doordacht aanbod creƫren.
1.3. breed observeren in functie van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod:
breed observeren in functie van leren in diversiteit.
1.4. Inhouden m.b.t. 'samen leren en leven' vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
3. inhoudelijk expert:
3.1.b. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen en informatie te verwerken m.b.t. de leerstof van 'samen leren en leven'.
3.2.b. De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen m.b.t. 'samen leren en leven' vertalen in een concreet aanbod.
-Leren in diversiteit realiseren: onderwijs vorm geven met aandacht voor interactie en diversiteit
-De competentie omgaan met diversiteit bij kleuters nastreven.
8. partner van externen:
8.2. contacten leggen met organisaties, diensten en personen in de directe schoolomgeving om de eigen onderwijsdeskundigheid te vergroten/te ondersteunen: gebruik maken van de deskundigheid van organisaties, diensten en personen uit de buurt van de school bij het zorgen voor een krachtige leeromgeving.
8.3. de school situeren in de buurt en de implicaties daarvan onderkennen: de ervaringskansen die de schoolomgeving biedt in functie van diversiteit en leren benutten.
10. cultuurparticipant:
10.1. Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verdere omgeving.
10.3. Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen: de eigen deskundigheid in het omgaan met diversiteit onderzoeken

Inhoud

Explorerend verkennen.
De leerkrachtcompetentie omgaan met diversiteit
Leren in diversiteit
Meervoudige intelligentie
De kleutercompetentie omgaan met diversiteit
Een brede school, een leerrijker school: (groot)ouders en de schoolomgeving als bron voor leren

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan wereldoriĆ«ntatie basisonderwijs
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio50%