Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Onderwijs- en opvoedingskader 2


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Teunissen Els
  • Van Sanden Petrus
  • Simons An
  • Maeseele Marie-Paule

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Stage/praktijkoefening
  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van PJ 1

Eindcompetentie

1.1.a. Het meten van betrokkenheid en dit gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.
1.1.b. Het meten van welbevinden en dit gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod.

1.2 c. De visie van het EGO toepassen

1.3 Breed observeren in functie van hoeken, Z en B aanbod

1.5 Stimulerend tussenkomen en autonomie verlenen in hoeken, Z en B aanbod

1.6 TB en P op de eigen aanpak en aanbod, waarbij BTH en WBV centraal staan

2.1 a. Een democratische klascultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters op klasniveau

6.1.a. Gesprek voeren met ouders/verzorgers over de kleuters
6.1.b. Ouders, verzorgers op de hoogte houden van het klasgebeuren
6.2. Thuissituaties in het dagelijks klasleven integreren
7.5.a. Naleven van de deontologische verplichtingen (recht op privacy: kleuters, ouders, school)
8.1 ‘Meedraaien om te ervaren’ met organisaties, instanties en betrokkenen in de directe omgeving waarmee een school samenwerkt in functie van de eigen klaspraktijk.

8.2 Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om de onderwijsdeskundigheid van leerkracht en team te ondersteunen

8.3 De school situeren in de buurt en de implicaties daarvan onderkennen

9.1 Contacten leggen en zich informeren over de onderwijsvisie in de stageschool.

Inhoud

In het verlengde van Onderwijs- en Opvoedingskader 1 leer je hoe je door toepassing van het praktijkprincipe ‘vrij initiatief’ en het stijlkenmerk ‘autonomie verlenen’, in combinatie met de andere principes, gunstige condities kan creëren voor het ontwikkelen van de zelfsturingscapaciteit en ondernemingszin bij de kleuters.
Om na te gaan of het aanbod, de aanpak en tussenkomsten ertoe leiden dat de kinderen ten volle kunnen profiteren van de klascontext voor hun leren en ontwikkeling, en om eventueel bij te sturen, leer je hoe je de kinderen systematisch kan opvolgen met behulp van zogenaamde ‘kind-volg-systemen’. In de lijn van de ervaringsgerichte visie, ontdek je hoe je die opvolging procesgericht kan aanpakken.
Verder ga je na hoe je de betrokkenheid van de kinderen kan verhogen via ‘externen’ in de directe omgeving van de school die zich bezig houden met het begeleiden en opvoeden van kleuters. In functie van betrokkenheidsverhogende initiatieven onderzoek je actuele gebeurtenissen in het onderwijslandschap.
Bijzondere aandacht gaat uit naar de kinderen die voor het eerst naar school gaan en hoe die school en de leerkracht daarmee omgaan.
Ten slotte verken je concrete initiatieven, methoden en materialen met het oog op het creëeren van een gunstige leef- en leeromgeving voor welbevinden en verbondenheid.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
  • Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000
  • Procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters (KVS-K) (Toelichting bij de competenties)

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%