Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Muzische talen 2


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Simons An
  • Roels Elisabeth
  • Walschap Annelies
  • Provoost Lutgarde
  • Biesmans Myriam
  • Goovaerts Inge
  • Op de beeck Kim
  • Marit Kirsten
  • Schellens Tessa
  • Marit Kirsten
  • Schellens Tessa
  • Op de beeck Kim
  • Tutenel Piet
  • Belde Isabelle
  • Van Stijvoort Linda

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Stage/praktijkoefening
  • Werkcollege
  • Studiereis/excursie
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties programmajaar 1 BALKO en eindcompetenties Muzische talen 1.

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.2 a. Ontwikkelingsdoelen en leerplannen gebruiken en concretiseren met betrekking tot
de inhoud van ‘muzische talen 2’.
1.2 b. Op basis van de beginsituatie van de klas en de interesse, niveau en noden van
de kleuters een doordacht aanbod creëren
1.4 Inhouden mbt ‘muzische talen 2’ vertalen in hoeken, zelfstandig en begeleid aanbod

Functioneel geheel 3: Inhoudelijk expert
3.1 b. Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te
raadplegen en informatie te verwerken mbt de leerstof van ‘muzische talen 2’
3.2 b. De leerinhouden en de didactiek van de leerdomeinen mbt ‘muzische talen 2’
vertalen in een concreet aanbod

Functioneel geheel 10: Cultuurparticipant
10.2 a. Culturele thema’s (actualiteit) bij kleuters vertalen in een rijk en boeiend
aanbod

In het deelopleidingsonderdeel ‘Nederlands’ wordt ook nog specifiek gewerkt aan deze competenties:
1.7 De kleuters vlot begeleiden in Standaardnederlands, rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters
1.8 Bijdragen tot het gevoelig maken en openstaan voor taken door aan talensensibilisering te doen
2.3 Vanuit een ervaringsgerichte basishouding gevoelig reageren op de beleving van kinderen
2.5 Strategieën opzetten om te communiceren met anderstalige kleuters
6.5 Strategieën opzetten om te communiceren met anderstalige ouders

Inhoud

In het tweede programmajaar staan de volgende begrippen centraal: welbevinden, verbondenheid, betrokkenheid en competenties. Ook in de opleidingsonderdeel Muzische Talen 2 (en 1) komen deze aspecten uitgebreid aan bod.

Zo onderzoeken we grondig, vanuit alle leerdomeinen ,hoe een gepaste omgang en een doordacht aanbod in een veilige omgeving bijdragen tot een gave, emotionele ontwikkeling. Van daaruit werken we aan waardenopvoeding. Het zich verbonden voelen met zichzelf, de anderen en de wereld, leidt tot respectvol gedrag en verantwoordelijkheidsgevoel.

Hoe je dit alles concreet en harmonieus naar kleuters toe in de praktijk brengt, bekijk je vanuit alle leerdomeinen en realiseer je geleidelijk aan in de stages.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Beeld

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Muzische Opvoeding 1999 Beeldopvoeding
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
Keuzetraject

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal
Lichamelijke Opvoeding

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Bewegingsopvoeding 1998 Leerplan
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
Muziek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan Muzische opvoeding 1999, Muzikale opvoeding (deelleerplan)
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
  • Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal
Nederlands

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Muzische Opvoeding 1999 Dramatisch Spel
  • Muzische Opvoeding 1999 Muzisch Taalgebruik
  • Nederlands 2000 Lezen Deelleerplan
  • Nederlands 2000 Luisteren En Spreken Deelleerplan
  • Nederlands 2000 Schrijven Deelleerplan
  • Nederlands 2000 Taalbeschouwing Deelleerplan
  • Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
  • Ontwikkelingsplan Voor De Katholieke Kleuterschool 2000

Evaluatie

Aanvullende informatie: Extra slaagvoorwaarden

Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor hetvolledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden; toe te passen op scores die werden afgerond totop een geheel getal op twintig):

1. bij gewogen gemiddelden - berekend op basis van de algemene regel - kleiner dan 9/20 of groter dan
14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore

2. bij gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is


Beeld
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
Lichamelijke Opvoeding
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%
Muziek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Nederlands
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen90%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten10%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Keuzetraject
Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Opdrachten100%