Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Godsdienst 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs ASO/BSO/KSO/TSO
De studenten beheersen de leerinhoud van RZL 1 en godsdienst 1.
De studenten zijn in staat om een zelfstandige activiteit godsdienst uit te werken.
De studenten hebben de openheid om hun eigen visie te confronteren met de visie van de cursus en van de medestudenten om zo zoekend te groeien in de eigen religieuze en levensbeschouwelijke groei.
De openheid hebben om interlevensbeschouwelijk te willen werken.
Eindcompetentie
Mbt de levensbeschouwelijke en godsdienstige groei:
Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind.
Interlevensbeschouwelijk werken met kinderen.
Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen.
Levensbeschouwelijke feesten kunnen vertalen naar kleuters.
Functioneel geheel 5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende inzichten uit de opleiding en de samenleving, in samenspraak met het schoolteam, integreren in het pedagogisch en didactisch handelen.
Godsdienstdidactische methoden exploreren mbt vieren en verhalen rond zingeving
Functioneel geheel 10 : leraar als cultuurparticipant
10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verder omgeving (in de buurt, de schoolomgeving).
10.3 Zicht hebben op het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader.
(Inter)levensbeschouwelijk en (inter)religieus werken.
Inhoud
In godsdienst in de kleuterklas 2 staat de idee verbondenheid (religare) centraal. Twee thema's vormen de kern van dit opleidingsonderdeel: (1) vieren en (2) levensbeschouwelijke en religieuze verhalen.
(1) Vieren
- De grondidee van 'vieren' wordt besproken
- Verschillende belangrijke (religieuze) feesten worden behandeld
- Exploreren van didcatische verwerkingsmogelijkheden
(2)Levensbeschouwelijke en religieuze verhalen
- Bijbel in de kleuterklas
- Andere levensbeschouwelijke (bv. Koran) in de kleuterklas
- Het leven overdenken: filosoferen met kleuters
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Opmerking: Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten. Een zwaar tekort op het schriftelijke deel kan bijvoorbeeld leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al zijn de opdrachten ruim voldoende (en omgekeerd).
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | |