Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Godsdienst 2


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Tutenel Piet
  • Simons An

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs ASO/BSO/KSO/TSO
De studenten beheersen de leerinhoud van RZL 1 en godsdienst 1.
De studenten zijn in staat om een zelfstandige activiteit godsdienst uit te werken.
De studenten hebben de openheid om hun eigen visie te confronteren met de visie van de cursus en van de medestudenten om zo zoekend te groeien in de eigen religieuze en levensbeschouwelijke groei.
De openheid hebben om interlevensbeschouwelijk te willen werken.

Eindcompetentie

Mbt de levensbeschouwelijke en godsdienstige groei:

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind.

Interlevensbeschouwelijk werken met kinderen.

Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen.

Levensbeschouwelijke feesten kunnen vertalen naar kleuters.

Functioneel geheel 5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende inzichten uit de opleiding en de samenleving, in samenspraak met het schoolteam, integreren in het pedagogisch en didactisch handelen.

Godsdienstdidactische methoden exploreren mbt vieren en verhalen rond zingeving

Functioneel geheel 10 : leraar als cultuurparticipant
10.1 Zich informeren op eigen niveau over de actualiteit en de verder omgeving (in de buurt, de schoolomgeving).
10.3 Zicht hebben op het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader.

(Inter)levensbeschouwelijk en (inter)religieus werken.


Inhoud

In godsdienst in de kleuterklas 2 staat de idee verbondenheid (religare) centraal. Twee thema's vormen de kern van dit opleidingsonderdeel: (1) vieren en (2) levensbeschouwelijke en religieuze verhalen.

(1) Vieren

- De grondidee van 'vieren' wordt besproken
- Verschillende belangrijke (religieuze) feesten worden behandeld
- Exploreren van didcatische verwerkingsmogelijkheden

(2)Levensbeschouwelijke en religieuze verhalen

- Bijbel in de kleuterklas
- Andere levensbeschouwelijke (bv. Koran) in de kleuterklas
- Het leven overdenken: filosoferen met kleuters

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Opmerking: Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten. Een zwaar tekort op het schriftelijke deel kan bijvoorbeeld leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al zijn de opdrachten ruim voldoende (en omgekeerd).

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%